pomoce i ćwiczenia do pracy z dziećmi ze spec. trudnościami, ebooki, Podręczniki
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Człowiek – najlepsza inwestycjaMAZURSKI OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELIZestaw pomocy i ćwiczeń do pracy z dziećmi ze specyficznymitrudnościami w nauce czytania i pisaniaMateriały zebrała i opracowałaAnna Kondrackaw oparciu o prace wykonane przezuczestniczki kursu terapii pedagogicznej w ramach projektu „Nowe kompetencjepsychologiczno – pedagogiczne nauczycieli w powiecie ełckim.PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZUSPOŁECZNEGOEłk, sierpień 20131WSTĘP........................................................................................................................................................... 2I. ZEGARY SYLABOWE ....................................................................................................................................... 4II. SUWAKI TERAPEUTYCZNE .......................................................................................................................... 20III. ZESTAWY ĆWICZEŃ CZYTANIA ZE ZROZUMIENIEM Z WYKORZYSTANIEM METODYANTARES................... 51IV. DYKTANDA TERAPEUTYCZNE .................................................................................................................. 106V. ĆWICZENIA Z ZAKRESU EDUKACJI EMOCJONALNEJ .................................................................................. 144LITERATURA ................................................................................................................................................. 1512WSTĘPPrzedstawione pomoce są efektem pracy uczestniczek kursu kwalifikacyjnegozTerapii Pedagogicznejw ramach projektuNowe kompetencje psychologiczno-pedagogiczne nauczycieli w powiecie ełckimnr WDN-POKL.09.04.00-28-035/12realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX „Rozwójwykształcenia i kompetencji w regionach”, Działanie 9.4 „Wysoko kwalifikowane kadrysystemu oświaty”.W ramach przedmiotuMetodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i wyrównawczychdla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniuuczestniczki kursukwalifikacyjnego nabyły kompetencje z zakresu rozpoznawania objawów wynikającychz deficytów rozwojowych funkcji słuchowo-językowych, wzrokowych i motorycznychuczestniczących w realizacji złożonych czynności czytania i pisania. Zostały zapoznanez charakterystyką symptomów nieharmonijnego rozwoju psychomotorycznego we wczesnymdzieciństwie, w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Poznały założenia modelowegosystemu profilaktyki i pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom z dysleksją oraznarzędzia pomocnicze do badań przesiewowych dzieci w młodszym wieku szkolnym, służącerozpoznaniu symptomów sygnalizujących niebezpieczeństwo wystąpienia trudnościw czytaniu i pisaniu. Zapoznały się z zadaniami nauczyciela w wykrywaniu zaburzeńrozwojowych i zapobieganiu trudnościom w nauce. Wzbogaciły wiedzę na temat zasad terapiipedagogicznej ze szczególnym uwzględnieniem stosowania zasad korekcji i kompensacjizaburzeń, powolnego stopniowania trudności, systematyczności i ciągłości oddziaływaniapsychoterapeutycznego; podziału pracy terapeutycznej w zależności od przyjętego kryterium(kierunki lub cele oddziaływań, wiek dziecka, poziom opanowania technik i umiejętnościszkolnych); metod terapii pedagogicznej. Szczególny akcent położono na prezentację metodumożliwiających oddziaływanie polisensoryczne. Nauczycielki poznały założenia metodyintegracji sensorycznej Violet Maas; podstawyMetody Dobrego StartuMarty Bogdanowicz,metodę nauki czytania dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz starszych zagrożonychdysleksją i wadami wymowy Jagody CieszyńskiejKocham czytać;metodę 18 strukturwyrazowych Ewy Kujawy i Marii Kurzyny; metody usuwania trudności w czytaniu i pisaniuwedług Barbary Zakrzewskiej; metodę czytania i pisaniaTerapia uspokajająca i rozwijającadla dzieciw ujęciu Teresy Danielewicz, Ewy Hanter, Anny Koźmińskiej, Janiny Magnuskiej;założenia norweskiej metody czytania ze zrozumieniemANTARES;metodę usuwaniatrudności ortograficznych Anny Kanabrodzkiej, Hanny Owczarskiej, Pauliny PomianowskiejW labiryntach ortografii.Zdobytą wiedzę teoretyczną i umiejętności uczestniczki kursu wykorzystały w trakcieprojektowania własnych ćwiczeń i pomocy do poszczególnych rodzajów ćwiczeń.Projektowały gry dydaktyczne, wzorując się na propozycjach zawartych w książceM.-L. Winninger pt.Wprowadzenie do nauki czytania – litery i dźwiękimające na celuułatwienie dzieciom pierwszych kontaktów ze słowem pisanym, rozwój słownictwa,różnicowanie głosek, naukę czytania i pisania, rozwój procesów myślowych, analizyi syntezy, pamięci, myślenia.W trakcie zajęć uczestniczki zaprojektowały zegary sylabowe, suwaki terapeutycznemające na celu rozpoznawanie oraz czytanie sylab zarówno na etapie terapii właściwej, czylimateriale dydaktycznym ograniczonym do liter o pisowni fonetycznej, jak i na etapiedoskonalenia umiejętności czytania i pisania z uwzględnieniem trudności dotyczących literspecyficznych dla języka polskiego takich jak: dwuznaki (sz,cz, ch, dz, dż);zmiękczenia„przez kreskę” (ś,ć, ń, ź, dź);zmiękczenia przezi;różnicowaniei/j; utrata dźwięczności wwygłosie i śródgłosie; mylenie samogłosek nosowychąięzon, omien, em;pisowniaó, rzih;opracowanie wyrazów ze zbiegiem spółgłosek w nagłosie, śródgłosie i wygłosie.3Przedstawione w publikacji propozycje suwaków i zegarów terapeutycznych doodwzorowania stanowią zachętę do wspomagania operacji intelektualnych dokonywanych namateriale wzrokowym i słuchowym czynnościami manipulacyjnymi uczniów.Zestawy ćwiczeń czytania ze zrozumieniem w oparciu o wzorzec metody ANTARESrozpropagowanej w Polsce przez Birgit Karlstad opracowane zostały do tekstówpochodzących ze wspomnianej pozycji pt.W labiryntach ortografii.Ćwiczenia mają na celurozwijanie analizy i syntezy sylabowej, koncentracji i uwagi poprzez uważne czytanieopowiadania, rozwijanie spostrzegawczości, pamięci, elementarnych procesów myślowych.I. ZEGARY SYLABOWEUczestniczki kursu wzorując się na modelach zegarów sylabowych przedstawionychw książce pt. „Terapia uspokajająca i rozwijająca dla dzieci” autorstwa Teresy Danielewicz,Ewy Hanter, Anny Koźmińskiej, Janiny Magnuskiej, opracowały własne modele doodwzorowania jako pomoc w czytaniu dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu ipisaniu. Zadaniem zaprojektowanych pomocy jest wyodrębnianie sylab, które dzieci mylą,przekręcają. Dzięki ukształtowanej świadomości, że jedna z sylab powtarza się w czytanychwyrazach oraz utrwalonego wzrokowego i słuchowego jej obrazu dużo łatwiej przychodzi imodczytywanie całego wyrazu. Modele zegarów sylabowych stanowią ciekawy materiał doćwiczeń pisania i czytania ze wzoru. Mogą być stosowane na różnych etapach terapii. Zlecasię odwzorowywanie modeli. Dzięki temu uczniowie mają możliwość rozwijania sprawnościmanualnych oraz doskonalenia procesów koordynacji wzrokowo-ruchowej. Na baziepoznawanych zegarów uczniowie mogą podejmować trud tworzenia własnych modeli.Działania takie staną się istotnym bodźcem rozwoju zainteresowań i umiejętnościlingwistycznych dzieci. Warto zastanowić się nad wykorzystaniem technologiiinformatycznej w konstruowaniu grafiki zegarów.Praca z modelami opiera się na zasadzie stopniowania trudności:wyrazy zbudowane z dwóch sylab otwartych o zapisie dwuliterowym (Zegarynr: 22, 25);wyrazy zbudowane z sylab otwartych o różnych samogłoskach (Zegarynr: 16, 21, 28, 29);wyrazy zbudowane z sylab: jedna otwarta, druga zamknięta (Zegarnr 30);wyrazy zbudowane z sylaby o zapisie dwuliterowym i sylaby o zapisie trzyliterowym(Zegarynr: 4, 8, 9, 20);wyrazy budowane z dwóch sylab o zapisie trzyliterowym (Zegarnr 10);wyrazy zbudowane z sylab zawierających głoski specyficzne dla języka polskiego:spółgłoski miękkie (Zegarynr: 5, 7, 21, 26),dwuznaki (Zegarynr: 1, 6, 10, 11, 14, 15,19);wyrazy zbudowane z sylab z grupami spółgłoskowymi (Zegarynr: 2, 3, 17, 18, 27);wyrazydwusylabowe z geminatami w śródgłosie (Zegarnr 24);wyrazy trzysylabowe (Zegarynr: 12, 13).4PEKREKKICZE-RYSIACZA-SYPYKAĆLUŚĆMonika Bernatowicz:Zegar nr 1do składania wyrazówdwusylabowych: pierwsza sylabaotwarta ze specyficzną głoskąjęzyka polskiego „cz”, drugazmienna, mieszana.WĘDŹTAKERSNIKTERKÓWDZIEŻWATKRA-MARZNIECAnna Cędrowska:Zegar nr 2do składania wyrazówdwusylabowych: pierwsza sylabaotwarta „KRA-” druga zmienna,mieszana.5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]