poznawcza k2, Onedrive całość, Rok I, II sem, Psychologia poznawcza

 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->8.Funkcje wykonawczeFunkcje wykonawcze, to system który pełni kontrole nad procesami pozawczymi. Optymalizuje ichdziałanie. Np. Planowanie , marzenia, ambicje, stawianie celów i ich realizacja.Homunculus – hipotetyczny ludzik, który siedzi w naszym mózgu i steruje naszym działaniem.Funkcje wykonawcze– płaty czołowe (przednia część kory, bruzda środkowa, biegun czołowy,szczelina boczna) – (pierwszorzędowa kora ruchowa BA4, kora przedruchowa BA6 i 44, BA8,BA9)Uszkodzenie – niezdolność do planowanie, podejmowania decyzji.Test kart Wisconsin – badany segreguje karty według reguły, której nie zna. Poznaje regułe dziękipotwierdzeniom badacza. Kiedy badany pozna regułe, badacz ją zmienia. Badany nie potrafidostosować się do nowej reguły.Perseweracja – nagminne popełnianie błędówWierza Hanoi – Tim Shallice, układanie wieży w jak najmniejszą liczbe kroków. Chorzy robią todługo.Test Stroopa – badani maja ogromne trudnosci z tym badaniem. Rozpoznawniae koloru czcionkitekstu.(Phineas Gage, pręt i Elliot wycieli mu mózg).Metaanaliza Duncana i Owena – wskazuje na aktywacje kory obręczy i grzbietowo – busznej orazbrzuszno-bocznej kory przedczołowej.Uwaga Wykonawcza PosneraAktywacja-podtrzymywanie stanu gotowościOrientacja- selekcja woilicjonalna i mimowolnaWykonwacza- planowanie, wykrywanie będow, podejmowanie decyzjiZadnie Eriksena, literki KKKHKKK, uwaga nie ogniskuje sie wyłacznie na celu, przetwarza teżdystraktory. Kiedy pojawia się konflikt przed decyzją dochodzi do udzialu uwagi wykonwaczej.Zadnie Stroopa – Cohen, detektor wykrywa sytuacje, uwaga wykonwacza wzmacnia aktywacjewezła koloru. Pojawiaja sie błedy ale sporadycznie.Aktywacja obszaru grzbietowo-bocznego oraz przednia częśc obreczy.Fan i wsp. Przeprowadzili 3 wersje stroopa i stwierdzili, że we wszystkich zadaniach konfliktowychaktywowała sie przednia częśc oberęczy i kora przed czołowa po lewej stronie. Badania te pokazalyrównież roznice w maksymalnych punktach aktywacji oraz istotna niezalezność pomiedzy kontrolapoznawcza w tych 3 zadaniach. Obala to koncepcje Posnera, jakoby jeden obszar mozguodpowiadal za rozstrzyganie konfliktów.Nadzorczy system aktywacji ( SAS)Teoria Shallice i Normana – przeprowadza on restrukturyzacje wykonywanego juz plany.Z uszkodzonym mózgiem podobne zachowanie jak w stroopie i kartach.Trzy etapy:-konstrukcjan nowych przejsciowych schematów, strategii działani (pamięcepizodyczna/długotrwała)-przygotowanie schematów (pamieć operacyjna)-ocena i weryfikacja (odrzucenia/albo realizacja)Pamięć operacyjna BaddeleySkłada się z:-pamięci podręcznej (bufor) - informacje wzrokowo-przestrzenne-bufor epizodyczny-centralny mechanizm wykonwaczy -poźniej SAS- (koordynyje magazyny podrecze i manipulujereperzentacjami w tych buforach)Co robi :-ogniskuje uwage-dzieli uwage na dwa konkurujace zadania-przełacza uwage miedzy zadaniami-integruje dzialanie obu pamieciSekwencje przypadkowe – Frith – aktywacja płatów przedczołowych/ grzbietowo brzusznychplatów czołowych.Podobną aktywacje dostrzerzono w zadaniu n-wstecz.Teori KoechlinaTeoria opozycyjna do Baddeley/Posnera, unika problemu homunculusaKaskadowy model procesów kontrolnychKontrola czciowo-motoryczna (podnoszenie słuchawki) proste czynnosci/niema konfliktów.Im ścislejsza tym mniej kontroli poznawczej trzeba wyzowlic. Odwrotnie im bardziej wykonywanezadanie odbiega od konkretnie porządanej reakcj wiecej potrzeba kontrli. (dzwoni fon/właczam tv)Kontrola kontekstowa dodaje kontekst do wykonywanych zadanKontrola epizodyczna dodaje kontekst całej sytuacji do wykonywanego zdaniaKontrola ta musi zostac zintegrowana z obiema poprzednimi.Każda kontrola znajduje sie w innej czesci kory. Im wyższego rzedu kontrola tym blizej lezybieguna czolowego.Dowody:-udział kory przedruchowej (wybór zachowanie)-kora grzbietowo boczna przed ruchowa koduje zwiazek miedzy B-R-kontrola epizodyczna aktywuje BA46-w przypadku kontroli kontekstowje BA 6Opisać znaczenie kory + rzucic okiem na ramki9.AutomatyzacjaKontrola poznawcza – zdolnosc sytemu poznwaczefo do nadzorowania wlasnych procesowpoznawczych oraz kontrolowania ich przebieguAutomatyzacja to nabywanie wprawy w zakresie czynnosci na wskutek treningu, czynnoscipoznawcze uwalniaja się spod kontroli poznaczej, przez co wykonywane są szybko i bez wysiłkowoale schematycznie.Trening jednorodny – jedna i ta sama reakcja jest odpowiedzią na ten sam układ bodzćowTrening niejednorodny – czesta zmiana kategorii bodzców przy zachowaniu tej samej reakcjiBalistyczność- raz rozpoczęta czynność musi zostać ukończonaProcesy wtórnia automatyczne – takie które wcześniej nie byly automatyczna, a nimi się stałydzieki nabywaniu wprawy są intencjonalne i celowe. Np proces przeszukiwania pola zrokowegoProcesy pierwotnie automatyczne – takie które są bez wysiłkowe a na dodatke calkowicieniezalezne od naszej woli, są nieintencjonalne. Np proces segregacji pola wzrokowegoDziela sie na silnie i słabo automatyczne.Teoria Schneidera i ShiffrinaWykorzystali paradygmat podążaniaDwie klasy procesow poznawczych z rożny poziomem przetwarzania i kontroliDwie ściezki przetwarzania1.z udziałem uwagi w krórej dochodzi do kontroli (głeboki poziom) podatny na przetarg2.automatyczna z udziałem pamieci długotrwałej (nie podatne na modyfikacje) (płytki poziom)Procesy kontrolowane dzielą sie na jawne (dostępne swiadomosci, nie wielka wydajność wolnyprzebieg) zawoalowane (niedostępne swiadomosci, słabo modyfikowalne, szybki przebieg)podlegaja zmiana na wskutek istrukcji badz automatyzacji.Badanie z kartami potwierdzily istnienie procesow poznawczych automatycznych i kontrolowanychautomatyzacja wedłuch nich wymaga dlugotrwałego powtarzaniaFisk i Schneider stwierdzili, ze automatyzacja moze usprawnic wykonywanie takichkontrolowanych czynnsci jak czujnosc czy koncentracja uwagi. Badania Kerkof i van der Schaafpotwierdziły teorie kontiunuum na wymiarze procesów automatyzacjiInterakcja miedzy procesami kontrolowanymi i automatycznymi nie musi prowadzic do efektuinterferencji.Teoira LoganaEfekt Stroopa – łatwiej jest nam zachamować narzucająca sie automatyczna rakcje gdy jest do tegowiecej okazji. Siła automatyzjacji zalezy od proporcji odpowiedniego bodzca- swiadczy to o niecałkowicie balistycznosci automatycznosci bodźców. Zależy rownież od kompetencji jezykowch.Teoria rywalizaci egzemplarzyprocesy automatyczne1.mogą byc uruchamiane i wykonywane nieintencjonalnie lub tez intencjonalnie2.moga podlegać kontroli3.nie pamiętamy co bylo przetwarzane4.nie mozna ich zbadać5.są bezwysiłkoweegzemplarz– kodowany i przechowywany w postaci trwałej wiedzy. Składaja sie na niego celaktywnosci, bodźca związanego z realizacja tego celu oraz odpowiedzią na ten bodzieć. Takiegzmenplarz jest zawsze odzwierciedleniem konkretnego elementu rzeczywistosci.Nabywanie egzemplarza jest tożsame z nabywaniem wprawy. Poprawa w wykonywaniu czynnościw wyniku nabywania egzemplarza i jego wprawy zauwazalna jest gwałtownie na poczatku a potemwzględnie na stałym poziomie. Egzmeplarzy nie można transferowac.Dwie mozliwości przetowrzenia bodzca:1.zastosowanie ogolnego algorytmu (proces automatyczny)2.przetwarzanie informacji przez uwage ( kontrolowany)Jesli przetarg wygra pamięć proces następuje automatycznie i pojawi sie zapis w postaciefektywnosci przypisany do zastosowanego egzemplarza. Zwieksza sie waga egzemplarza Jeslipamieć nie dysponuje egzemplarzem to przetarg wygrywa uwaga i bedzie to proces kontrolowany.Problem z wykonywaniem zadan nie wynikaja z braku zasobów a raczej z braku egzemplarza.Automatycznosc i kontrola nie sa przeciwienstwami na jednym kontinuumKorzyści z automatyzacjiefekt przetargu miedzy szybkoscia a poprawnoscia wystepuje w zadaniach z presja czasu. Oparty nazasadzie działania elastycznego filtra uwagi. Im płytszy poziom przetworzenia info tym szybszy imniej poprawny proces selekcji info. Głebiej tym lepiej, ale wolniej. W przypadku automatyzjacjiprocesy poznawcze uwalniaja sie od swiadomosci, sa przetwarzane szybciej i poprawniej bezzbednych kosztow i wysiłkumogą wystąpic równiez negatywne efekty, trzy stadia automatyzacji1.poznawcze (zrozumienie i przyswojenie instrukcji)2.asocjacyjne (w wyniki treningu jednorodnego dochodzi do nabywania wprawy)3.autonomiczne ( proces osiaga status automatycznego)Deproceduralizacja– odwracanie automatyzjacjiKiedy dochodzi do minimalnej zmiany warunkow odpowiedzi na bodzca niedostosowanymechanizm automatyzacij reakcji bedzie wyzwalac reakcje automatyczna nieadekwatna do sytuacjii bedzie prowadzic do błeduTransfer negatywny– reakcja automatyczna utrudnia wykonywania innej czynnosci, ale nietozsamej z uprzenio wyuczonaTransfer pozytywny– reakcja automatyczna ułatwia wykonywanie czynnosci tożsamych zwyuczonaZadanie Stroopa1.emocjonalny nazywanie koloru jakim napisano słowo kojarzące sie z lekiem albo sytuacjanegatywna2.rozproszony nazwanie koloru obiektu wystepującego w towarzystwie wyrazu oznaczajacego innykolor3.figuralny nazwanie figury stanowiacej tworzywo widocznej litery lub figury, a zignorowaniefigury głownej4.kierunkowy na strzałke w góre nacisnac strzalke w dół i na odwrotSygnal stopparadygmat w którym badani maja powstrzymywać sie od wykonywanej czynnosci w chwiliuslyszenia ustalonego sygnału10.Uwaga percepcja i nie/swiadomoścVelmans – proces jest swiadomy jesli człowie zdaje sobie sprawe z jego przebiegu i wie jakie mialrezultatyBaara – prcoes jest nieswiadomy kiedy nie wyzwala subiektywnego doswiadczenia i nie mozna gozrelacjonowac i odtworzyc.Bodziec podrogowy(sublimalny) to bodziec który ma wystarczająco silna stymulacje abypobudzic organy sensoryczne ale zbyt słaby aby mozna ja było swiadomie zauwazyc.Marcel – nie mozna zaobserwowac przebiegu nieswiadomego przetwarzania informacjibezpośrednio, mozna natomiast je analizowac na podstawie efektów posrednich. Np efekt synonimunp w kanale ignorowanyCheesman i Merikle postuluja, ze nie można definitywnie stwierdzić czy bodziec w kanaleignorowanym np synonim jest przetwarzany swiadomie czy nie. Badani moga przetwarzac bodziećswiadomie ale go poprostu nie pamietac.Efekt nieuświadomionej podpowiedzi – Mendelsohn osoba nie zdaje sobie sprawy z obecnoscibodca który widocznie wpływa na jakośc wykonania jego zadania. Wielkosc tej popdpowiedzizalezy od modalnosci sensorycznej [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • fotocafe.xlx.pl
  •