podstawy pedagogiki - egzamin, Pedagogika ogólna APS 2013 - 2016, I ROK 2013 - 2014, I semestr, Podstawy pedagogiki

 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
1. Termin pedagogia:wywodzi się z terminu paidagogija.oznacza dokonujšcy się proces wychowania, praktykę.może być twórczym lub rutynowym oddziaływaniem wychowawczym.wszystkie zdania sš prawdziwe.2. Pedagogikę jako naukę cechuje własny przedmiot badań czylipedagogia jako praktyka wychowawcza/ edukacyjna.system pojęć i metod badawczych opisujšcych wiat.teorie wyjaniajšce meandry aktywnoci ludzkiej w zakresie życia i wychowania.żadna odpowied nie jest prawidłowa.3. Postawy rodziców wobec swoich dzieci wyróżnione według kryterium rodzicielskiej dominacji charakteryzujš się:odtršceniem i nadmiernymi wymaganiami.unikaniem i nadmiernym chronieniem.akceptacjš i uznaniem praw.współdziałaniem i rozumnš swobodš.4. Podstawowš zasadš koncepcji T. Gordona wychowania bez porażek jest:dobre wychowanie jest dobrš komunikacjš z dzieckiem.dobre wychowanie polega na sprawiedliwym wymierzaniu kar.dobre wychowanie jest konsekwentne.dobre wychowanie polega na nauce norm i zasad, których trzeba przestrzegać.5. Samowychowanie polega na:doskonaleniu się, uczeniu się nowych sposobów radzenia sobie ze sobš, innymi ludmi i ze wiatem.pozostawieniu dziecka samemu sobie.byciu zarazem wychowankiem i wychowawcš.pierwsza i trzecia odpowied sš prawidłowe.6. Wychowanie jako zjawisko ontologicznie skomplikowane i różnorodne bywaczasami wewnętrznie sprzeczne.dynamiczne i otwarte, w trakcie stawania się.opisywane przez wiele koncepcji, które pozwolš zauważyć inny aspekt zjawiska.wszystkie odpowiedzi sš prawidłowe.7. Praktyczna aplikacja słowa wychowaniejest przejawem cile ustalonych zasad i wskazówek uznawanych powszechnie za ważne.jest najczęciej zdeterminowana osobistymi preferencjami aksjonormatywnymi i dowiadczeniami osobistymi w tym zakresie.polega na zdyscyplinowaniu dziecka niegrzecznego.wszystkie odpowiedzi sš prawidłowe.8. Szczególnie trudno jest ustanowić cele wychowania w wiecie demokratycznym ze względu nastałoć poglšdów na wychowanie dzieci w wiecie ponowoczesnym.narzucanie przez władze owiatowe własnych celów wychowania.nieustannš zmiennoć i różnorodnoć kulturowš i ideologicznš.żadna odpowied nie jest prawidłowa.9. Wychowanie jest przygotowaniem do życia przez życie" twierdziO. Decroly. Takš definicję wychowania nazywa sięprakseologicznš/ działaniowš.sytuacyjnš/ kontekstowš.ewolucyjnš/ wzrostowš.adaptacyjnš/ efektywnš.10. Podmiotami formułujšcymi cele wychowania sš:podmioty gospodarcze wskazujšce na cele wychowania zwišzane z funkcjonowaniem osób w przyszłoci w gospodarce.władze i partie polityczne albo rzšdy państw, które tworzš prawo i porzšdek w państwie.kocioły, zwišzki wyznaniowe oraz stowarzyszenia, np. rodzicielskie, młodzieżowe, profesjonalne itp.wszystkie odpowiedzi sš prawidłowe.11. Społeczno- kulturowy kontekst wychowania jest:ogółem wartoci/ dóbr oraz procesów ich tworzenia jako całokształt dorobku ludzkoci.ogółem aktów prawnych dotyczšcych edukacji.zbiorem uwarunkowań aksjologicznych, społecznych, politycznych, technicznych, ekonomicznych, artystycznych i naukowychodpowied pierwsza i trzecia sš prawidłowe.12. Klasyfikujšc subdyscypliny pedagogiki ze względu na analizowane przez nie obszary problemowo-metodologiczne nie bierzemy pod uwagę:pedagogiki ogólnej.teorii wychowania.samowychowania.pedeutologii.13. Absolutnš władzę nad dzieckiem wychowawca posiada wychowujšc je w styluliberalnym.autorytarnym.demokratycznym.dehumanizujacym.14. Do społecznych funkcji wychowania można zaliczyć:funkcję adaptacyjnš i kreacyjnš.funkcję zachowawczš i rozwojowš.funkcję antycypacyjnš i emancypacyjnš.żadna odpowied nie jest prawidłowa.15. S. Kunowski wpisuje granice wychowania w zakres działania dynamizmów wychowania. Jednym z nich jest agos rozumiany jako:rodowisko naturalne, pęd życiowy i rozwojowy wychowanka tj. aktywnoć własna człowieka.rodowisko społeczne, polityczne, religijne tj. instytucje życia społecznego.rodowisko pedagogiczne tj. osobowoć i kultura wychowawcy.rodowisko duchowe tj. osadzenie kulturowo-historyczne, los.16. . Każdy nauczyciel jest:pedagogiem.wychowawcš.edukatorem.wszystkie odpowiedzi sš prawidłowe.17. System edukacji składa się z:systemu wychowania rodzinnego.systemu szkolnego i wychowawczego.systemu kształcenia równoległego i ustawicznego.wszystkie odpowiedzi sš prawidłowe.18. W systemie klasowo-lekcyjnym nauczyciel pełni rolę:inicjatora i kierownika wszelkich działań ucznia oraz ostatecznego decydenta w klasie szkolnej..osoby wspierajšcej motywację wewnętrznš ucznia poprzez systematyczne przekazywanie informacji zwrotnej dotyczšcej sposobu pracy ucznia.agenta zmiany, radykalnego, transformatywnego intelektualisty.żadna odpowied nie jest prawidłowa.19 Za ojca" pedagogiki naukowej uważa sięJ. G. Fichta.J. A. KomeńskiegoJ.F. HerbartaJ. J. Rousseau.20. Klasyfikujšc subdyscypliny pedagogiki ze względu na analizowane przez nie obszary problemowo-metodologiczne nie bierzemy pod uwagę:pedagogiki ogólnej.teorii wychowania.samowychowania.pedeutologii.21. Między swobodš a przemocš w wychowaniu - omów krótko ten dylemat pedagogiczny i przedstaw swoje zdanie w temacie.22. Systemy organizacyjne szkoły tradycyjnej i alternatywnej w kontekcie realizowanych przez niš celów edukacyjnych. [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • fotocafe.xlx.pl
  •