potęga wartości. jak zbudować nieśmiertelną firmę helion, ebooki

 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
6
|
POTĘGA WARTOŚCI
ROZDZIAŁ 2. PROCES ZARZĄDZANIA POPRZEZ
WARTOŚCI JAKO PODSTAWA TRWANIA
I ROZWOJU PRZEDSIĘBIORSTWA
35
Zarządzanie poprzez wartości. Cóż to takiego?
35
Definicja głównych wartości przedsiębiorstwa,
czyli o czym tak naprawdę mówimy
41
Odkrywanie głównych wartości,
czyli w co tak naprawdę wierzymy
52
Rozwój głównych wartości,
czyli co ożywia główne wartości przedsiębiorstwa
61
Komunikowanie głównych wartości,
czyli jak powiedzieć o nich innym
72
Zaangażowanie w proces zarządzania poprzez wartości,
czyli jak uczynić lekcję skuteczną
81
Jak to się robi w praktyce, czyli jak odkrywać i rozwijać
główne wartości przedsiębiorstwa
92
Instytucjonalizacja głównych wartości
116
W kierunku kultury prorozwojowej
131
ROZDZIAŁ 3. ZARZĄDZANIE POPRZEZ
WARTOŚCI W PRAKTYCE,
CZYLI JAK TO ROBIĄ NAJLEPSI
139
American Express i Blue Box Values
139
Korzenie sukcesu Microsoftu
159
Jak zbudowano najbardziej lojalną markę na rynku
motoryzacyjnym — Saturn Corporation
179
Wartości w trakcie zmiany: studium przypadku fuzji
Hewlett-Packard i Compaq Computer
202
ZAKOŃCZENIE
227
DODATEK A ZAŁĄCZNIKI
229
Narzędzie diagnozujące zarządzanie poprzez wartości
w przedsiębiorstwie
229
Narzędzie do badania kultury organizacyjnej sprzyjającej
wdrożeniu zarządzania poprzez wartości
234
LITERATURA
237
SPIS TABEL
253
SKOROWIDZ
255
Rozdział 1. Potęga głównych wartości, czyli dlaczego nie można bez nich żyć i
należy traktować je poważnie
GŁÓWNE WARTOŚCI JAKO NOŚNIK
NIEŚMIERTELNOŚCI ORGANIZACJI
Pięćsetletnia historia przedsiębiorstwa komercyjnego stanowi
niewielki ułamek czasu wobec istnienia naszej cywilizacji. A jed-
nak mimo swej krótkiej historii przedsiębiorstwa komercyjne
odniosły ogromny sukces jako producent dóbr i dostarczyciel
usług. Wraz z rozwojem i podnoszeniem się standardów życia
ludzkości przedsiębiorstwo stało się bardziej potrzebne niż kie-
dykolwiek przedtem.
Jeżeli przeanalizujemy historię przedsiębiorstwa komercyj-
nego z punktu widzenia jego żywotności, to stwierdzimy, iż za-
straszająca większość tego typu inwestycji nie potrafiła prze-
trwać wstrząsów wywołanych przez zmiany, konkurencję i umarła
przedwcześnie.
Wydaje się, iż większość przedsiębiorstw w ciągu minionych
pięciuset lat wykorzystała jedynie cząstkę swojego potencjału oraz
możliwości trwania i rozwoju. Dowodem na powyższe słowa niech
12
|
POTĘGA WARTOŚCI
będą firmy z listy
Fortune 500
. Doskonale wiemy, iż po trzyna-
stu latach od jej opublikowania
1
/
3
z nich przestała istnieć, a śred-
nia życia korporacji, które się na niej znalazły, wahała się mię-
dzy 40 a 50 lat
1
. Możemy powiedzieć, iż my — istoty ludzkie
— również w trakcie swojego życia wykorzystujemy zaledwie
ułamek własnych możliwości i często umieramy przedwcześnie.
Jest to prawda, lecz na przestrzeni choćby owych pięciuset lat
ludzkość uczyła się na błędach swych przodków. Uczyliśmy się,
jak przetrwać, i obecnie średnia życia człowieka jest prawie
dwukrotnie wyższa niż pięćset lat temu.
Czyżby przedsiębiorstwa nie potrafiły uczyć się i wynosić lek-
cji z przeszłości? Czyżby DNA firmy bardziej ograniczało jej ży-
cie niż DNA człowieka? Czy istnieją przedsiębiorstwa o stażu
zbliżonym do wieku, który osiąga współczesny człowiek? Na szczę-
ście istnieje kilka takich przedsiębiorstw. Na szczęście, gdyż być
może współczesne przedsiębiorstwa będą mogły nauczyć się od
nich, jak żyć długo, odkryć źródła ich nieśmiertelności. Do naj-
bardziej leciwych przedsiębiorstw należą między innymi: Ame-
rican Express, Marriott, Disneyland, Due Point, Hudson Bay
Corp. Poza wymienionymi istnieje pewna grupa organizacji ta-
kich jak kościoły, armie, uniwersytety, które wydaje się, iż po-
siadają „złoty środek nieśmiertelności”. Dlaczego więc tak wiele
przedsiębiorstw umiera przedwcześnie, zanim osiągnie wiek doj-
rzałości?
W literaturze istnieje wiele spekulacji na ten temat i za-
pewne wymagają one jeszcze dogłębnych badań, lecz w oparciu
o badania i analizy już przeprowadzone, czy to przez J. Porrasa
1
A. Geus:
The Living Company. Habits for Survival in a Turbulent
Business Environment
, Harvard Business School Press, 2002, s. 1.
|
1 3
ROZDZIAŁ 1. POTĘGA GŁÓWNYCH WARTOŚCI
i J. Collinsa (sześć lat badań)
2
, czy przez Arie de Geus, możemy
stwierdzić, iż źródłem trwania i rozwoju organizacji są główne
wartości, a ściślej: silne poczucie i świadomość własnych głów-
nych wartości, ich niezmienność wobec zmian w otoczeniu oraz
świadome zarządzanie nimi, tj. wdrażanie w każdym aspekcie
działania firmy
3
.
GŁÓWNE WARTOŚCI JAKO DZIEDZICTWO
KULTUROWE PRZEDSIĘBIORSTWA
Wraz z upływem czasu i ze zmianami warunków ekonomicznych
mogą się pojawić i pojawiają się wewnątrz firmy głosy nawołujące
do odstąpienia od aktualnych głównych wartości, wyrzucenia ich
i zastąpienia nowymi, bardziej współczesnymi i odpowiednimi.
Pojawia się więc pytanie: czy główne wartości powinno się zmie-
niać, zastępować nowymi, czy też główne wartości są nienaru-
szalne, święte?
John Janks z Hewlett-Packard (HP) powiedział: „Nasze pod-
stawowe pryncypia trwają niezmiennie od czasu, gdy założyciel
firmy je ustanowił. W naszej organizacji rozróżniamy dwie rze-
czy: główne wartości i praktyki im przypisane. Podczas gdy
główne wartości pozostają niezmienne, praktyki mogą, a nawet
powinny się zmieniać. Zdajemy sobie również sprawę z tego, iż
zysk jest wprawdzie ważny, lecz nie jest to powód, dla którego
HP istnieje”.
2
J. Collins, J. Porras:
Built to Last: Successful Habits of Visionary
Companies
, HarperBusiness, 1997; A. Geus:
The Living Company.
Habits for Survival in a Turbulent Business Environment
, Harvard
Business School Press, 2002.
3
A. Stachowicz-Stanusch:
Kultura marketingowa przedsiębiorstw
, PWN,
Warszawa 2001, s. 109.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • fotocafe.xlx.pl
  •