pomysly wakacyjne, Niemiecki, różne

 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Kilka pomysów na lekcje dotyczące wakacji
dla uczniów szkó ponadgimnazjlanych
Szanowni Państwo!
W trzecim numerze biuletynu zamieszczamy kilka propozycji zawierających pomysły na prze-
prowadzenie lekcji jeszcze na początku czerwca, czyli niedługo przed końcem roku szkolnego. Są
to propozycje nawiązujące tematyką do lata i urlopów a projektowe formy pracy przypominają
o zbliżających się wakacjach.
Pierwsze zadanie przeznaczone jest dla uczniów szkół średnich na poziomie podstawowym, drugie
– średnio zaawansowanym.
Miłej pracy i udanego wypoczynku w czasie wakacji
Beata Jaroszewicz
Konsultant językowy
Wydawnictwa LektorKlett
I.
Propozycja dla uczniów na poziomie podstawowym
Dla
Uczniowie w wieku 16-18 lat na poziomie podstawowym
Zadanie
Cel
Pisanie pocztówki z wakacji
Utrwalenie gramatyki i słownictwa.
Ćwiczenie umiejętności pisania krótkiego tekstu użytkowego.
1-2 jednostki lekcyjne
Czas
Przebieg
Temat:
Viele Urlaubsgrüße aus...
– Wir schreiben eine Postkarte aus den
Sommerferien.
Jak napisać po niemiecku pocztówkę z wakacji.
Jak napisać pocztówkę?

Zbieramy razem z grupą i systematyzujemy słownictwo lekcji, uzupełniamy
brakujące słowa/zwroty np. według poniższego schematu:
Zwroty i słownictwo lekcji
:
Schemat krótkiego tekstu pocztówki
Zwrot rozpoczynający tekst:
miejscowość, data:
Liebe/r Hallo / Hi...
Hel, den 8. Juli
Pozdrowienia:
Herzliche Grüsse aus…
Treść: przykładowe zwroty i zdania według punktów: pogoda/samopoczucie/
panująca atmosfera i warunki pobytu/ atrakcje/planowany powrót...
Zakończenie i zwrot kończący tekst:
Bis bald/viele liebe Grüsse/mach’s gut...
Podpis:
Dein/e...
Możliwy przebieg lekcji:

Uczniowie przygotowują na kartkach schematy pocztówek (praca:
pojedynczo/parami).

Uczniowie piszą pocztówkę do anonimowego kolegi/ koleżanki z Niemiec;

Zbieramy napisane kartki i rozlosowujemy w grupie;

Uczniowie piszą odpowiedź na pocztówkę, którą wylosowali pojedynczo
lub w parach (w zależności od kroku nr 1);

Wywieszamy gotowe teksty parami: pocztówkę i odpowiedź na tablicy;

Uczniowie czytają napisane teksty;

Przeprowadzamy ćwiczenie struktur gramatycznych w oparciu o jedno
lub dwa z poniższych zadań:
-
pocztówka do uzupełnienia
– ćwiczenie gram.: stosowanie przyimków
i nazw geograficznych;
-
pocztówka
: kartka z wakacji do napisania według polecenia. Stosowanie
zwrotów z zaimkiem
es
i określeń pogody.
Materiały
Tablica, papier, pisaki,
ewentualnie prawdziwe kartki pocztowe, widokówki itp.
Zadania:
1. pocztówka do uzupełnienia - ćwiczenie gram.: stosowanie przyimków i nazw
geograficznych
2. pocztówka: kartka z wakacji do napisania według polecenia.
Materiały pomocnicze do wykorzystania na lekcji pochodzą z publikacji
Repetytorium gramatyczne
– język niemiecki.
strona 357, zadanie 1
strona 363, zadanie 9
II.
Propozycja dla uczniów na poziomie średnio zaawansowanym
Für
Jugendliche im Alter 16-18 / Fortgeschrittene
Aufgabe
Ziel
Projekt zum Thema: Unser Sommer - ABC
Wortschatz und Grammatik aktivieren. Texte zum Thema verfassen und sich
zum Thema äußern können.
2 Unterrichtseinheiten
Zeit
Verlauf Einstieg:
Der Sommer hat alles, was das Leben schön macht. Es gibt aber im
Sommer auch einiges, was nicht schön ist.
L. fragt: Was macht unser Leben im Sommer schön?
Beispiele
von der Gruppe
sammeln (EA/PL) z.B.:
+
Erholung/ Reisen/ neue Orte/ neue Menschen…
L.: Und nicht schön?
-
Hitze/ Mücken/ zu viele Touristen in der Stadt…
Arbeitsblätter:
Das Sommer - ABC (einige Beispiele).
L. stellt die
Aufgabe:
Was macht das Leben deutscher Jugendlichen schön und
weniger schön im Sommer erfahrt ihr aus den Texten. Zuerst sollt ihr aber die
Texte ergänzen. (EA/PA).
Lösung besprechen. (PL)
Den Inhalt der Texte besprechen: zu welchen Themen wurden sie geschrieben,
welcher Text findet in der Gruppe die meisten Anhänger, warum… (PL)
Projektarbeit: Unser Sommer - ABC
L. stellt die
Aufgabe:
Schreibt auch kurze Texte zu einem Stichwort und zu einer
Kategorie: Unsere schönen (+) oder weniger schönen (-) Sommererlebnisse,
Erfahrungen uä. (PA oder Kleingruppenarbeit)
Die Schüler verfassen kurze Texte je nach ihren Erfahrungen/ Erlebnissen.
Die Schüler präsentieren ihre Ergebnisse im Plenum.
Sozialaformen
EA- Einzelarbeit
PA- Partnerarbeit
GA- Gruppenarbeit
PL- Plenum
Materialien
Das Sommer – ABC sind ausgewählte Texte mit den Grammatikübungen
unter den Titeln:
Affenhitze
Hotel
Insel
Quallen
Sommerhit
Zelten
Sie betreffen folgende Themen:
Wetter
Wohnen
Orte
Natur
Unterhaltung
Erholung
Materiały pomocnicze do wykorzystania na lekcji pochodzą z publikacji
Repetytorium gramatyczne
– język niemiecki.
strona 348, zadanie 18
strona 349, zadanie 20
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • fotocafe.xlx.pl
  •