portret, Photoshop, tutoriale, portret
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Komiksowy portret
Dariusz Chlebowicz
90 min
W poniższym ćwiczeniu pokażemy jak wykonać komiksową postać wykorzystując różne narzę-
dzia Photoshopa. Pokażemy jak skuteczne może być narzędzie pióro podczas obróbki wstęp-
nych szkiców oraz w jaki sposób ucharakteryzować komiksową postać.
ilm
pliki
1
Szkic
Zanim przystąpimy do stworzenia komiksowej posta-
ci wykonamy szkic, na podstawie którego dopracujemy
szczegóły rysunku. Szkic możemy wykonać metodą tra-
dycyjną, przy pomocy kartki papieru i ołówka lub skorzy-
stać z tabletu i Photoshopa. Jeśli ilość pamięci i szybkość
procesora na to pozwala warto tworząc nowy dokument usta-
lić wysoką rozdzielczość (najlepiej co najmniej A4 przy roz-
dzielczości 300 dpi). Obrazek w dużej rozdzielczości będzie
miał więcej zastosowań (np. druk w większym formacie), a po-
mniejszenie obrazka pomoże ukryć ewentualne niedoskonało-
ści powstałe w trakcie tworzenia.
2
Kontur
Do wykonania ładnie wyglądającego konturu użyjemy ścieżek.
Z palety
Narzędzi
(
Tools
) wybieramy
Pióro
(
Pen Tool
) i obrysowu-
jemy nim linie szkicu. Obrysy nie muszą być dokładne, ponieważ
w każdej chwili możemy je modyikować według naszych upodo-
bań. Wciskając klawisze [
Alt
] bądź [
Ctrl
] możemy dowolnie zmienić
Artykuł został opublikowany w magazynie .psd. Zapraszamy do lektury całego magazynu.
Szczegóły na stronie internetowej www.psdmag.org. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Powielanie całości lub części artykułu bez zgody Wydawnictwa – zabronione.
luty/marzec 2005
5
OKŁADKA
położenie czy też zakrzywienie ścieżki. Tak przygotowane obrysy
wypełniamy czarnym kolorem (na uprzednio utworzonej pustej war-
stwie). W tym celu przenosimy się do palety
Ścieżki
(
Paths
) i klika-
jąc prawym klawiszem myszy wybieramy polecenie
Wypełnij ścież-
kę...
(
Fill Path...
). Powstaną w ten sposób grube „linie” o zmiennej
szerokości. Warstwie nadajemy nazwę
contour
.
2a
Zbliżony efekt można uzyskać obrysowując konturem pojedynczą
ścieżkę –
Obrysuj ścieżkę...
(
Stroke Path...
) – jest to nieco łatwiej-
sze do wykonania, jednak jednolita grubość linii sprawia wrażenie
sztuczności. Zaradzić temu można zaznaczając opcję
Symulacja
nacisku
(
Simulate Pressure
), uzyskanie dobrego efektu wymaga
jednak większej wprawy.
3
Wypełnienia
Kolejnym krokiem jest stworzenie wypełnień dla naszych konturów.
Największą powierzchnię obrazka zajmuje skóra, przechodzimy
więc do próbnika kolorów i wybieramy odcień jak najbardziej pasu-
jący do tego celu – w naszym przypadku będzie to: RGB [253; 221;
187]. Ważne jest aby odcień skóry nie był zbyt jasny bądź też zbyt
ciemny – jeśli zamierzmy potem cieniować sylwetkę postaci.
2b
Tworzymy nową warstwę [
Ctrl
]+[
Shft
]+[
N
] i przenosimy ją pod war-
stwę z obrysem. Następnie wypełniamy ją kolorem, który wcze-
śniej wybraliśmy na odcień skóry i z menu wybieramy polece-
nie
Warstwa>Dodaj maskę warstwy>Odkryj wszystko
(
Layer>Add
Layer Mask>Reveal All
). Przy pomocy pędzla zakrywamy niepo-
trzebne fragmenty warstwy i pozostawiamy tylko te które mieszczą
się w obrysie postaci. Dzięki masce będziemy mogli nadać warstwie
na przykład efekty takie jak rozmycie bez obawy, że jakiś fragment
warstwy wyjdzie nieopatrznie poza kontur. Nazwę warstwy zmie-
niamy na
skin
.
4
Cieniowanie
3
Na nowej warstwie, używając pędzla o miękkiej końcówce, rysu-
jemy cienie w nieco ciemniejszym odcieniu. Zmniejszenie
Krycia
(
Opacity
) pędzla na 25% i kilkakrotne zamalowywanie pozwoli uzy-
skać łagodniejsze przejścia tonalne. Podczas malowania nie mu-
simy być bardzo dokładni i trzymać się granic konturów, ponie-
waż wszystko to co namalujemy poza obszarem przykryje maska.
Jeśli pomimo niskiego
Krycia
nadal widoczny jest efekt pociągnię-
cia pędzla zamiast delikatnego wtapiania, możemy posłużyć się il-
trem
Rozmycie gaussowskie
(
Gaussian
Blur
). Należy tylko uprzed-
nio rozłączyć (klikając w ikonkę łańcucha) maskę od warstwy, aby
nie uległa ona rozmyciu. Tak zmodyikowanej warstwie nadajemy
nazwę
dark_shadow
. Teraz należy zająć się wykonaniem rozbły-
sków na skórze, które można utworzyć poprzez namalowanie na
nowej warstwie kilku pociągnięć grubym pędzlem o jasnym kolo-
rze. Warstwie należy nadać tryb mieszania
Mnożenie odwrotności
(
Screen
) i krycie np. na 70% – warstwę nazywamy
light_shadow
.
5
Włosy
4
Na tym etapie pracy możemy przystąpić do stylizowania fryzury.
Skorzystamy z metody mieszanej, która pozwoli na uzyskanie cie-
kawego i co najważniejsze niepowtarzalnego efektu. Ponownie two-
rzymy nową warstwę „nadając” jej nazwę
hair
i wylewamy ją ko-
lorem brązowym – w naszym przypadku będzie to RGB [124; 47;
26]. Z menu wybieramy polecenie
Warstwa>Dodaj maskę war-
stwy>Odkryj wszystko
(
Layer>Add Layer Mask>Reveal All
), a na-
stępnie ukrywamy pędzlem te fragmenty warstwy, które wychodzą
6
luty/marzec 2005
poza obrys włosów. Przechodzimy do narzędzia
Pędzel
(
Brush
)
i kilkoma odcieniami brązu oraz różnymi grubościami końcówek ry-
sujemy linie przebiegające wzdłuż kierunku układania się kosmy-
ków. Kilkakrotne użycie na zmianę
Rozmycia Gaussowskiego
i po-
nownego dodania nowych linii zbuduje w miarę skomplikowaną ba-
zę kolorystyczną. W celu nadania włosom wypukłości należy użyć
narzędzia
Ściemnianie
(
Burn
) o dużym promieniu w trybie
Półcienie
(
Midtones
) i
Cienie
(
Shadows
). W ramach uzupełnienia efektu koń-
cowego wybieramy z palety narzędzie
Rozjaśnianie
(
Dodge
) i w try-
bie
Światła
(
Highlights
) nadajemy włosom efekt połysku.
6
Szczegóły twarzy
5
Tą samą technikę, którą wykorzystaliśmy do wykonania włosów za-
stosujemy przy tworzeniu tęczówek oczu oraz ust naszej postaci.
Tworzymy więc nową warstwę i nazywamy ją
eyes
. Kolor narzę-
dzia zmieniamy na RGB [37; 114; 200] i wybierając
Wiadro z farbą
(
Paint Bucket Tool
) wylewamy nim warstwę. Jednak aby nie tracić
czasu na ukrywanie zbędnych fragmentów warstwy zamiast polece-
nia
Odkryj wszystko
(
Reveal All)
wybierzemy
Ukryj wszystko (Hide
All)
i odkryjemy tylko te fragmenty, w których znajdują się kontury
tęczówek. Teraz możemy przystąpić do rysowania tęczówki prosty-
mi pociągnięciami pędzla w różnych odcieniach niebieskiego kolo-
ru. Dodatkowo można dodać odbicia w oczach za pomocą białego
pędzla. Powinniśmy również zadbać o takie szczegóły jak wypeł-
nienie oczu białym kolorem oraz dorysowanie spojówek w ich ką-
cikach.
6a
Tworzymy nową warstwę o nazwie
lips
i w sposób analogiczny wy-
konujemy usta. Kolorem bazowym dla wypełnienia warstwy w na-
szym przypadku jest RGB [230; 116; 114].
7
Tło
Tło można wykonać dowolnie wybraną techniką, wszystko zależy
od przeznaczenia danego rysunku oraz inwencji twórczej graika.
My skorzystaliśmy ze zwykłego zdjęcia kwiatów, które poddaliśmy
lekkiej obróbce.
Na początek powiększymy obszar za pomocą polecenia
Obrazek>Wielkość obszaru roboczego
(
Image>Canvas Size
) lub
korzystając z narzędzia do kadrowania (
Crop Tool
). Następnie two-
rzymy
Nowy zestaw warstw
(
New set layer
) o nazwie
bg
i umiesz-
czamy go na samym dole w hierarchii warstw. Do naszego pli-
ku roboczego przenosimy wybraną fotograię i stosujemy na niej
Filtr>Szum>Mediana
(
Filter>Noise>Median
) o wartości
Promienia
(
Radius
) 4 piksele. Następnie kopiujemy warstwę ze zdjęciem
[
Ctrl
]+[
J
] i zmieniamy jej tryb mieszania na
Rozjaśnianie
(
Color
Dodge
). Za pomocą warstw korekcyjnych:
Krzywe
(
Curves
) i
Barwa/
Nasycenie
(
Hue/Saturation
) poprawimy nieco kolorystykę i kontrast
aby nadać zdjęciu ciekawy efekt wizualny. Żeby wzmocnić ko-
lor na obrzeżach obrazka tworzymy nową warstwę, a na niej gra-
dient radialny od koloru białego (w środku) do koloru czarnego (na
obrzeżach). Tak zmodyikowanej warstwie zmieniamy tryb miesza-
nia na
Ściemnianie
(
Color Burn
), a jej krycie zmniejszamy do 30%.
Ostatnim elementem tła będzie dodanie rozbłysków, które możemy
wykonać używając pędzla o miękkiej końcówce, a tryb mieszania
ustawiając na
Mnożenie odwrotności
(
Screen
).
6b
7
Opisana technika pozwala tworzyć ciekawie wyglądające ilustracje,
a przy odrobinie wprawy i dobrym szkicu można uzyskać bardzo in-
teresujące efekty.
luty/marzec 2005
7
[ Pobierz całość w formacie PDF ]