poszerzenie fotograficznych horyzontów, Photoshop
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
fotograia cyfrowa
poziom trudności:
ü
35 min
Photoshop CS2
52
.psd StarterKit 04/2007 » www.psdmag.org
fotograia cyfrowa
.psd StarterKit 04/2007 » www.psdmag.org
52
fotograia cyfrowa
panorama
poszerzamy fotograiczne horyzonty
Wiele jest chwil, w których chciałoby się mieć szeroki obiektyw, bez zniekształceń, z dobrym przybliżeniem. Dla-
tego rzeczy które są praktycznie nieosiągalne w rzeczywistości warto próbować stworzyć w Photoshopie. Taką
właśnie rzeczą jest panorama, którą się zajmę w poniższym tutorialu.
przygotowanie do pracy
W początkowej fazie tworzenia panoramy warto jest rozplanować so-
bie jak wszystko ma wyglądać. Ja numeruję pliki od prawej do lewej
tak, aby każdy kolejny uzupełniał panoramę o kolejnych kilka stopni. Ta-
kie uporządkowanie bardzo ułatwia pracę nad panoramą. Mając już ko-
lejkę zdjęć do sklejania w jedno, tworzymy nowy plik o wysokości nieco
większej niż pojedynczy plik składowy. Załóżmy, że jest to 2000px. Sze-
rokość nowego pliku to szerokość pliku składowego pomnożona przez
ilość plików składowych. W tym wypadku będzie to 5x2250px.
wstępne dopasowanie do siebie warstw
Ułożenie warstw kolejno po sobie pozwala na dopasowanie ich do
siebie. Zaczynamy od przyłożenia pierwszej warstwy (zakładając
ze jest to prawa część panoramy) do prawej strony nowego pliku. Na nią
nakładamy warstwę drugą ze zmienioną wartością opcity (zmieniam
w
Window>Layers
, bądź przez skrót klawiaturowy [
F7
] ) na ok. 50% i do-
pasowuję do warstwy podrzędnej (pierwszej, bardziej z prawej). Analo-
gicznie postępujemy z innymi warstwami.
ułożenie plików na warstwach
Mając przygotowany nowy plik wklejamy wszystkie zdjęcia na od-
dzielne warstwy. Photoshop sam dzieli wklejone elementy na war-
stwy, więc działa tu jedynie schemat [
Ctrl
]+[
C
], [
Ctrl
]+[
V
]. Po wkleje-
niu porządkujemy warstwy tak, aby każda kolejna część obrazu nastę-
powała po sobie.
znajdowanie wspólnych punktów zdjęć
Zdjęcia składowe panoramy powinny na siebie zachodzić w co naj-
mniej 30%. Inaczej ciężko jest uzyskać płynne przejścia i kontrast
w niektórych miejscach może się drastycznie różnić od innych. Kiedy
zdjęcia na siebie nachodzą i
Krycie
ustawione jest na 50%, łatwo jest od-
naleźć wspólne miejsca i dokładniej dopasować fotograie do siebie. Do
tego celu używam
Move Tool
[
V
] i przenoszę warstwę wyższą ponad
warstwę niższą tak, aby przy
Krycie
50% nie było widać żadnego poru-
szenia w danym miejscu nachodzenia na siebie warstw. Podobnie robię
w przypadku kolejnych warstw/zdjęć.
.psd StarterKit 04/2007 » www.psdmag.org
53
0
1
0
3
0
2
0
4
fotograia cyfrowa
0
5
stosowanie maski warstwy
Po dopasowaniu warstw do siebie zajmujemy się nakładaniem ma-
ski. Zaczynamy od ustawienia
Krycie
warstwy na 100%. Następnie
w okienku warstw [
F7
] wybieramy
Dodawanie maski
(
Add Vector Mask
).
Maska działa w ten sposób, że kolorem czarnym zmniejszamy, a bia-
łym zwiększamy przezroczystość. Wszystko to przy użyciu podstawo-
wych narzędzi tak, jak na normalnej warstwie. Następnie stosujemy
Gra-
dient
(
Gradient Tool
[G]). Z wciśniętym przyciskiem [
Shift
] (tak, aby gra-
dient był w idealnym pionie) robimy gradient na masce w miejscu, gdzie
warstwa ma zacząć znikać. W ten sam sposób postępujemy z następny-
mi warstwami.
łączenie w spójną całość
Aby połączyć zdjęcia składowe panoramy, należy wybrać
Lay-
er>Flatten Image
. Teraz pozostaje już tylko dobrać kontrast i jasność
tak, aby panorama była jak najbardziej wyrazista. Później wystarczy za-
pisać i można cieszyć oczy szerokim kątem widoczności.
słowo na zakończenie
W ten oto sposób pokazałem, jak sporządzić panoramę z kilku zdjęć. Pa-
norama to naprawdę użyteczna rzecz – nie trzeba żonglować wieloma
zdjęciami. Powracanie do wspaniałych widoków stało się banalnie pro-
ste, a zarazem całkiem przyjemne. Teraz już nic nie stoi na przeszko-
dzie, aby znów stanąć na szczytach gór, w punktach widokowych, czy
też w innych miejscach, gdzie dobrze jest obrócić głowę o co najmniej
sto osiemdziesiąt stopni.
0
6
kadrowanie
Panorama powoli zaczyna nabierać kształtu. Teraz pozostaje kadro-
wanie i mały retusz. Jak widać zdjęcia były robione bez pomocy sta-
tywu i nie są na tej samej wysokości kadru, co sprawia, że w miejscach
łączeń mamy
schodki
. W celu ich eliminacji wybieramy narzędzie kadro-
wania (
Crop Tool
[
C
]) i zaznaczamy obszar, który chcemy uciąć. Należy
pamiętać, że czasem problem schodków można rozwiązać prostym re-
tuszem. W lewym górnym rogu zostawiamy pusty obszar. Postaramy się
go zamalować przy pomocy
Stamp Tool
[
S
].
o autorze
Paweł Zgierski
Graiką zajmuje się od dłuższego czasu. Ostatnio bardziej fotogra-
ią – stąd zabawa panoramą. Nie zamierza odbiegać od swojej pasji
i nadal chce mierzyć się z najlepszymi artystami świata 2D.
E-mail:
drakula@os.pl
0
7
retusz
Bierzemy się za lewy górny róg. Tworzymy nową warstwę (najlepiej
użyć skrótu [
Ctrl
]+ [
Shift
]+[
N
]). Wybieram
Stamp Tool
[
S
] i przy po-
mocy przycisku [
Alt
] wybieram punkt źródłowy. W opcjach na poziomej
belce wybieram
Sample: All layers
. Jednym prostym ruchem – tak jak
przy użyciu pędzla (
Brush Tool
[
B
]) – zamalowujemy brakujący element
zdjęcia. Na koniec dostrajam jeszcze kontrast warstw tak, aby tworzyły
spójną całość. Do tego celu używam opcji
Image>Adjustments>Bright-
ness/Contrast.
54
.psd StarterKit 04/2007 » www.psdmag.org
0
8
[ Pobierz całość w formacie PDF ]