polski pp klucz sesja wiosenna 2012, ANGIELSKI, Arkusze 2012

 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Centralna Komisja Egzaminacyjna
EGZAMIN MATURALNY 2012
JĘZYK POLSKI
POZIOM PODSTAWOWY
Kryteria oceniania odpowiedzi
MAJ 2012
2
Egzamin maturalny z języka polskiego
Kryteria oceniania odpowiedzi – poziom podstawowy
CZĘŚĆ I
Odpowiedzi maturzysty mogą przybierać różną formę językową, ale ich sens musi być
zgodny z tekstem. Oceniając pracę maturzysty, należy stosować wskazaną punktację.
Obszar standardów
Opis wymagań
Korzystanie z informacji
Rozumienie czytanego tekstu:
Wikipedia, czyli jeszcze nigdy…
(Na podstawie: Stanisław Bajtlik,
Wikipedia, czyli jeszcze
nigdy…
)
Zadanie 1. (0–1)
Korzystanie z informacji
Wskazanie przyczyn i skutków
Przykładowa odpowiedź:
Tworzenie encyklopedii jest trudnym przedsięwzięciem ze względu na koszty, wymaganą
prostotę przekazu oraz szeroką wiedzę z różnych dziedzin.
1 p.
– za poprawne wymienienie trzech powodów.
Zadanie 2. (0–1)
Korzystanie z informacji
Wyodrębnienie wykorzystanych w tekście argumentów
Przykładowa odpowiedź:
Użycie liczb w akapicie 5 ma na celu przyciągnięcie uwagi czytelnika oraz uświadomienie
mu skali przedsięwzięcia.
1 p.
– za poprawne wymienienie dwóch powodów uzasadniających celowość użycia liczb
w akapicie 5.
Zadanie 3. (0–1)
Korzystanie z informacji
Uporządkowanie informacji
Przykładowa odpowiedź:
Wikipedia jest dziełem otwartym, powstaje szybko i może ją tworzyć każdy, natomiast
encyklopedia jest dziełem zamkniętym, powstaje przez wiele lat i tworzą ją wyłącznie
specjaliści z różnych dziedzin naukowych.
1 p.
– za poprawne określenie trzech różnic między Wikipedią i tradycyjną encyklopedią.
 Egzamin maturalny z języka polskiego
Kryteria oceniania odpowiedzi – poziom podstawowy
3
Zadanie 4. (0–1)
Korzystanie z informacji
Rozpoznanie kompozycji tekstu
Przykładowa odpowiedź:
Akapit 6. łączy dwie części akapitu; podsumowuje wcześniejsze rozważania, a zarazem
zapowiada nowy problem
1 p.
– za
poprawne określenie obu funkcji akapitu 6. w tekście.
Zadanie 5. (0–1)
Korzystanie z informacji
Wyodrębnienie wykorzystanych w tekście argumentów
Przykładowa odpowiedź:
Autor używa słowa „anarchiczny” w stosunku do tworzenia Wikipedii, ponieważ każdy może
edytować dowolne hasło. Hasła te podlegają rzetelnej dyskusji, nie są dziełem jednej osoby.
1 p.
– za poprawne wybranie z tekstu dwu argumentów, którymi autor uzasadnił nazwanie
anarchicznym sposobu tworzenia Wikipedii.
Zadanie 6. (0–2)
Korzystanie z informacji
Rozpoznanie środków językowych pełniących określoną
funkcję
Przykładowa odpowiedź:
– słownictwo oceniające (
imponująca, bazgroły
)
– zdanie pytające (
Tylko skąd laik ma wiedzieć, które hasło należy do jakiej kategorii?)
2 p.
– za
poprawne
określenie dwóch środków językowych i zilustrowanie obu przykładami
z tekstu.
1 p.
– za
poprawne
określenie jednego środka językowego i zilustrowanie go przykładem
z tekstu.
Zadanie 7. (0–2)
Odczytanie intencji autora
Korzystanie z informacji
Przykładowa odpowiedź:
Autor zgadza się z zarzutem, że dobór haseł w Wikipedii jest przypadkowy (są informacje
błahe, ale brak podstawowych) oraz że nie ma odpowiedniej ochrony haseł przed wandalami.
2 p.
– za poprawne określenie dwóch zarzutów, z którymi autor się zgodził.
1 p.
– za
poprawne określenie jednego zarzutu, z którym się autor zgodził.
 4
Egzamin maturalny z języka polskiego
Kryteria oceniania odpowiedzi – poziom podstawowy
Zadanie 8. (0–1)
Korzystanie z informacji
Wyodrębnienie tezy fragmentu tekstu (rozpoznanie funkcji
przykładu wykorzystanego w tekście)
Przykładowa odpowiedź:
Autor posłużył się tym przykładem, aby zobrazować zjawisko wandalizmu, dewastacji stron
dotyczących znanych osób lub spraw politycznych.
1 p.
– za
poprawne wyjaśnienie zjawiska, które zobrazował autor.
Zadanie 9. (0–1)
Korzystanie z informacji
Odczytanie idei fragmentu tekstu; wyodrębnienie argumentów
Przykładowa odpowiedź:
Według autora nie można ufać do końca hasłom zawartym w Wikipedii, należy traktować je
jako wskazówki i porównywać z profesjonalnym publikacjami.
1 p.
– za poprawne odczytanie i przedstawienie
Zadanie 10. (0–1)
Korzystanie z informacji
Rozpoznanie charakterystycznych cech stylu i języka tekstu
Przykładowa odpowiedź:
W całym tekście autor obiektywnie opisuje fakty związane z Wikipedią, a w akapicie 10.
wyraża swoje zdanie.
1 p.
– za poprawne określenie sposobu wypowiadania się autora w akapicie 10.
Zadanie 11. (0–2)
Korzystanie z informacji
Rozpoznanie wskazanego środka językowego i jego funkcji
w tekście
Przykładowa odpowiedź:
Metafora ilustruje przekonanie autora, że autorzy Wikipedii swój sukces zawdzięczają
istniejącym wcześniej encyklopediom a także sprawia, że tekst jest bardziej interesujący.
2 p.
– za poprawne określenie dwóch funkcji metafory, którą posłużył się autor
1 p.
– za
poprawne określenie jednej funkcji metafory
 Egzamin maturalny z języka polskiego
Kryteria oceniania odpowiedzi – poziom podstawowy
5
Zadanie 12. (0–2)
Korzystanie z informacji
Rozpoznanie zasady kompozycyjnej tekstu i jej funkcji
Przykładowa odpowiedź:
1. akapity 1., 2., 3.,
2. akapit 4.
3. akapit 5.
4. akapity 6.,7., 8., 9.
5. akapit 10.
6. akapit 11.
2 p.
– za poprawne przyporządkowanie numerów akapitów wszystkim punktom planu
artykułu
1 p.

za
poprawne
przyporządkowanie czterech lub pięciu numerów akapitów
poszczególnym punktom planu artykułu
Zadanie 13. (0–2)
Korzystanie z informacji
Odczytanie sensu fragmentu; przetworzenie informacji
(wyodrębnienie definicji, przeciwstawienia, wniosku)
Przykładowa odpowiedź:
1. definiowanie
2. przeciwstawienie
3. wnioskowanie
2 p.
– za
poprawne uzupełnienie trzech zdań
1 p.
– za poprawne uzupełnienie dwóch zdań
Zadanie 14. (0–2)
Korzystanie z informacji
Oddzielenie informacji od opinii
Przykładowa odpowiedź:
1. informacja
2. opinia
3. opinia
4. opinia
2 p.
– za
cztery poprawne wskazania
1 p.
– za trzy poprawne wskazania
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • fotocafe.xlx.pl
  •