polc06, Prawna ochrona pracy
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ORGANY KONTROLI PAŃSTWOWEJ
I OCHRONY PRAWA W RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Najwyższa Izba Kontroli
Najwyższa Izba Kontroli jest naczelnym organem kontroli państwowej.
Zadania Najwyższej Izby Kontroli:
•
kontroluje działalność organów administracji rządowej, Narodowego Banku
Polskiego, państwowych osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych
z punktu widzenia
legalności, gospodarności, celowości i rzetelności,
•
może kontrolować działalność organów samorządu terytorialnego, komunalnych
osób prawnych i innych komunalnych jednostek organizacyjnych z punktu
widzenia legalności, gospodarności i rzetelności,
•
może kontrolować z punktu widzenia legalności i gospodarności działalność innych
jednostek organizacyjnych i podmiotów gospodarczych w zakresie, w jakim
wykorzystują one majątek lub środki państwowe lub komunalne oraz wywiązują się
z zobowiązań finansowych na rzecz państwa.
Najwyższa Izba Kontroli przedkłada Sejmowi:
•
analizę wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej,
•
opinię w przedmiocie absolutorium dla Rady Ministrów,
•
informacje o wynikach kontroli, wnioski i wystąpienia,
•
coroczne sprawozdanie ze swojej działalności.
Najwyższa Izba Kontroli podejmuje kontrole na zlecenie Sejmu lub jego
organów, na wniosek Prezydenta RP, Prezesa Rady Ministrów oraz z własnej
inicjatywy.
Kryteria kontroli:
•
legalność,
czyli sprawdzenie, czy działalność jednostki kontrolowanej posiada
podstawę prawną i jest zgodna z obowiązującym prawem,
•
gospodarność,
czyli sprawdzenie, czy poniesione nakłady przyniosły możliwie
maksymalne efekty,
•
celowość,
czyli sprawdzenie, czy zrealizowane działania prowadziły do osiągnięcia
zamierzonego celu,
•
rzetelność,
czyli sprawdzenie zgodności podejmowanych działań z wymaganiami
wiedzy i techniki oraz zasadami oraz zasadami dobrej wiary.
ORGANY KONTROLI PAŃSTWOWEJ
I OCHRONY PRAWA W RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Rzecznik Praw Obywatelskich
Rzecznik Praw Obywatelskich stoi na straży wolności i praw człowieka i obywatela
określonych w Konstytucji oraz w innych aktach normatywnych.
Formy działania Rzecznika Praw Obywatelskich
Rzecznik podejmuje czynności przewidziane w ustawie, jeżeli poweźmie
wiadomość wskazującą na naruszenie praw i wolności obywatela.
Podjęcie czynności przez Rzecznika następuje:
•
na wniosek obywateli lub ich organizacji,
•
na wniosek organów samorządów,
•
z własnej inicjatywy.
Rzecznik po zapoznaniu się z wnioskiem może:
•
podjąć sprawę,
•
poprzestać na wskazaniu wnioskodawcy przysługujących mu środków działania,
•
przekazać sprawę według właściwości,
•
nie podjąć sprawy-zawiadamiając o tym wnioskodawcę i osobę, której sprawa
dotyczy.
Podejmując sprawę Rzecznik może:
•
samodzielnie prowadzić postępowanie wyjaśniające,
•
zwrócić się o zbadanie sprawy lub jej części do właściwych organów,
w szczególności do organów nadzoru, prokuratury, kontroli państwowej,
zawodowej lub społecznej,
•
zwrócić się do Sejmu o zlecenie Najwyższej Izbie Kontroli przeprowadzenia
kontroli dla zbadania określonej sprawy lub jej części.
Jeżeli Rzecznik postanowi samodzielnie przeprowadzić postępowanie wyjaśniające to
przysługuje mu prawo:
•
badania każdej sprawy na miejscu,
•
żądania składania wyjaśnień,
•
żądania przedstawienia akt każdej sprawy prowadzonej nie tylko przez organy
administracji rządowej i samorządowej, ale także przez organy organizacji
społecznych i zawodowych oraz organy jednostek organizacyjnych
posiadających osobowość prawną,
•
żądania przedłożenia informacji o stanie sprawy prowadzonej przez sądy,
a także prokuraturę i inne organy ścigania,
•
zlecania sporządzania ekspertyz i opinii.
ORGANY KONTROLI PAŃSTWOWEJ
I OCHRONY PRAWA W RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Rzecznik Praw Obywatelskich
Po zbadaniu sprawy Rzecznik może:
•
wyjaśnić wnioskodawcy, że nie stwierdził naruszenia praw i wolności
obywatela,
•
skierować wystąpienie do organu, organizacji lub instytucji, w których
działalności stwierdził naruszenie praw i wolności obywatela,
•
zwrócić się do organu nadrzędnego nad owym organem, organizacją lub
instytucją z wnioskiem o zastosowanie środków przewidzianych w przepisach
prawa,
•
żądać wszczęcia postępowania w sprawach cywilnych, jak również wziąć
udział w każdym toczącym się już postępowaniu-na prawach przysługujących
prokuratorowi,
•
żądać wszczęcia postępowania przygotowawczego przez uprawnionego
oskarżyciela w sprawach o przestępstwo ścigane z urzędu,
•
wnosić kasacje w postępowaniu cywilnym i w postępowaniu karnym,
•
zwrócić się o wszczęcie postępowania administracyjnego, wnosić skargę do
sądu administracyjnego, uczestniczyć w tym postępowaniu na prawach
przysługujących prokuratorowi, a także wnosić rewizje nadzwyczajne od
orzeczeń Naczelnego Sądu Administracyjnego,
•
wziąć udział w postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym dotyczącym
skargi konstytucyjnej.
Rzecznik Praw Obywatelskich ma obowiązek corocznego przedstawiania
Sejmowi i Senatowi informacji o swojej działalności oraz o stanie przestrzegania
wolności i praw człowieka i obywatela.
ORGANY KONTROLI PAŃSTWOWEJ I OCHRONY PRAWA
W RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji stoi na straży wolności słowa, prawa do
informacji oraz interesu publicznego w radiofonii i telewizji.
Zadania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji:
•
projektowanie, w porozumieniu z Prezesem Rady Ministrów, kierunków polityki
państwa w dziedzinie radiofonii i telewizji,
•
powoływanie składu rad nadzorczych w spółkach publicznej radiofonii i telewizji,
•
udzielanie i cofanie koncesji na rozpowszechnianie programów przez nadawców
prywatnych,
•
sprawowanie kontroli działalności nadawców,
•
określanie, w granicach upoważnień ustawowych, warunków prowadzenia
działalności przez nadawców,
•
określanie opłat abonamentowych,
•
opiniowanie projektów aktów ustawodawczych oraz umów międzynarodowych
dotyczących radiofonii i telewizji,
•
inicjowanie postępu naukowo-technicznego i kształcenia kadr w dziedzinie
radiofonii i telewizji,
•
organizowanie i inicjowanie współpracy z zagranicą w dziedzinie radiofonii
i telewizji,
•
współpraca z właściwymi organizacjami i instytucjami w zakresie ochrony praw
autorskich, praw wykonawców, praw producentów oraz nadawców programów
radiowych i telewizyjnych.
W wykonywaniu tych zadań Rada może, na podstawie odpowiedniego
upoważnienia ustawowego, wydawać powszechnie obowiązujące przepisy w formie
rozporządzeń.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]