polc06, Prawna ochrona pracy

 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ORGANY KONTROLI PAŃSTWOWEJ
I OCHRONY PRAWA W RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Najwyższa Izba Kontroli
Najwyższa Izba Kontroli jest naczelnym organem kontroli państwowej.
Zadania Najwyższej Izby Kontroli:

kontroluje działalność organów administracji rządowej, Narodowego Banku
Polskiego, państwowych osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych
z punktu widzenia
legalności, gospodarności, celowości i rzetelności,

może kontrolować działalność organów samorządu terytorialnego, komunalnych
osób prawnych i innych komunalnych jednostek organizacyjnych z punktu
widzenia legalności, gospodarności i rzetelności,

może kontrolować z punktu widzenia legalności i gospodarności działalność innych
jednostek organizacyjnych i podmiotów gospodarczych w zakresie, w jakim
wykorzystują one majątek lub środki państwowe lub komunalne oraz wywiązują się
z zobowiązań finansowych na rzecz państwa.
Najwyższa Izba Kontroli przedkłada Sejmowi:

analizę wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej,

opinię w przedmiocie absolutorium dla Rady Ministrów,

informacje o wynikach kontroli, wnioski i wystąpienia,

coroczne sprawozdanie ze swojej działalności.
Najwyższa Izba Kontroli podejmuje kontrole na zlecenie Sejmu lub jego
organów, na wniosek Prezydenta RP, Prezesa Rady Ministrów oraz z własnej
inicjatywy.
Kryteria kontroli:

legalność,
czyli sprawdzenie, czy działalność jednostki kontrolowanej posiada
podstawę prawną i jest zgodna z obowiązującym prawem,

gospodarność,
czyli sprawdzenie, czy poniesione nakłady przyniosły możliwie
maksymalne efekty,

celowość,
czyli sprawdzenie, czy zrealizowane działania prowadziły do osiągnięcia
zamierzonego celu,

rzetelność,
czyli sprawdzenie zgodności podejmowanych działań z wymaganiami
wiedzy i techniki oraz zasadami oraz zasadami dobrej wiary.
ORGANY KONTROLI PAŃSTWOWEJ
I OCHRONY PRAWA W RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Rzecznik Praw Obywatelskich
Rzecznik Praw Obywatelskich stoi na straży wolności i praw człowieka i obywatela
określonych w Konstytucji oraz w innych aktach normatywnych.
Formy działania Rzecznika Praw Obywatelskich
Rzecznik podejmuje czynności przewidziane w ustawie, jeżeli poweźmie
wiadomość wskazującą na naruszenie praw i wolności obywatela.
Podjęcie czynności przez Rzecznika następuje:

na wniosek obywateli lub ich organizacji,

na wniosek organów samorządów,

z własnej inicjatywy.
Rzecznik po zapoznaniu się z wnioskiem może:

podjąć sprawę,

poprzestać na wskazaniu wnioskodawcy przysługujących mu środków działania,

przekazać sprawę według właściwości,

nie podjąć sprawy-zawiadamiając o tym wnioskodawcę i osobę, której sprawa
dotyczy.
Podejmując sprawę Rzecznik może:

samodzielnie prowadzić postępowanie wyjaśniające,

zwrócić się o zbadanie sprawy lub jej części do właściwych organów,
w szczególności do organów nadzoru, prokuratury, kontroli państwowej,
zawodowej lub społecznej,

zwrócić się do Sejmu o zlecenie Najwyższej Izbie Kontroli przeprowadzenia
kontroli dla zbadania określonej sprawy lub jej części.
Jeżeli Rzecznik postanowi samodzielnie przeprowadzić postępowanie wyjaśniające to
przysługuje mu prawo:

badania każdej sprawy na miejscu,

żądania składania wyjaśnień,

żądania przedstawienia akt każdej sprawy prowadzonej nie tylko przez organy
administracji rządowej i samorządowej, ale także przez organy organizacji
społecznych i zawodowych oraz organy jednostek organizacyjnych
posiadających osobowość prawną,

żądania przedłożenia informacji o stanie sprawy prowadzonej przez sądy,
a także prokuraturę i inne organy ścigania,

zlecania sporządzania ekspertyz i opinii.
ORGANY KONTROLI PAŃSTWOWEJ
I OCHRONY PRAWA W RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Rzecznik Praw Obywatelskich
Po zbadaniu sprawy Rzecznik może:

wyjaśnić wnioskodawcy, że nie stwierdził naruszenia praw i wolności
obywatela,

skierować wystąpienie do organu, organizacji lub instytucji, w których
działalności stwierdził naruszenie praw i wolności obywatela,

zwrócić się do organu nadrzędnego nad owym organem, organizacją lub
instytucją z wnioskiem o zastosowanie środków przewidzianych w przepisach
prawa,

żądać wszczęcia postępowania w sprawach cywilnych, jak również wziąć
udział w każdym toczącym się już postępowaniu-na prawach przysługujących
prokuratorowi,

żądać wszczęcia postępowania przygotowawczego przez uprawnionego
oskarżyciela w sprawach o przestępstwo ścigane z urzędu,

wnosić kasacje w postępowaniu cywilnym i w postępowaniu karnym,

zwrócić się o wszczęcie postępowania administracyjnego, wnosić skargę do
sądu administracyjnego, uczestniczyć w tym postępowaniu na prawach
przysługujących prokuratorowi, a także wnosić rewizje nadzwyczajne od
orzeczeń Naczelnego Sądu Administracyjnego,

wziąć udział w postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym dotyczącym
skargi konstytucyjnej.
Rzecznik Praw Obywatelskich ma obowiązek corocznego przedstawiania
Sejmowi i Senatowi informacji o swojej działalności oraz o stanie przestrzegania
wolności i praw człowieka i obywatela.
ORGANY KONTROLI PAŃSTWOWEJ I OCHRONY PRAWA
W RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji stoi na straży wolności słowa, prawa do
informacji oraz interesu publicznego w radiofonii i telewizji.
Zadania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji:

projektowanie, w porozumieniu z Prezesem Rady Ministrów, kierunków polityki
państwa w dziedzinie radiofonii i telewizji,

powoływanie składu rad nadzorczych w spółkach publicznej radiofonii i telewizji,

udzielanie i cofanie koncesji na rozpowszechnianie programów przez nadawców
prywatnych,

sprawowanie kontroli działalności nadawców,

określanie, w granicach upoważnień ustawowych, warunków prowadzenia
działalności przez nadawców,

określanie opłat abonamentowych,

opiniowanie projektów aktów ustawodawczych oraz umów międzynarodowych
dotyczących radiofonii i telewizji,

inicjowanie postępu naukowo-technicznego i kształcenia kadr w dziedzinie
radiofonii i telewizji,

organizowanie i inicjowanie współpracy z zagranicą w dziedzinie radiofonii
i telewizji,

współpraca z właściwymi organizacjami i instytucjami w zakresie ochrony praw
autorskich, praw wykonawców, praw producentów oraz nadawców programów
radiowych i telewizyjnych.
W wykonywaniu tych zadań Rada może, na podstawie odpowiedniego
upoważnienia ustawowego, wydawać powszechnie obowiązujące przepisy w formie
rozporządzeń.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • fotocafe.xlx.pl
  •