poglady Platona na temat wych dzieci, PEDAGOGIKA, Rok I, Hostoria myśli pedagogicznej i historia wychowania ...

 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Grupa V- Poglšdy Platona na temat wychowywania dzieci.Grecki filozof Platon uważał,że od najmłodszych lat dziecko powinno być przygotowywane do pracy w przyszłym zawodzie.Od dziecka najmłodszym powinny być wpajane wartoci pozytywne aby umiały je odróżnić od negatywnych.Uważał,że dzieci powinny czytać dzieła tylko tych poetów,którzy sobie na to zasłużyli.Chciał aby dzieci wychowywane było w prawdzie,gdyż poprzez mity dzieci uczyli się niewłaciwych zachowańBył za ocenzurowaniem dzieł niektórych poetów ze względu na odbiorcę. (Mowa o dziele Homera gdzie życie po mierci było opisane w sposób pesymistyczny)Twierdził,że owe dzieła sš pisane zbyt poważnie,co uniemożliwia dzieciom zrozumienie ich.Sšdził,że nie powinno się pisać o słabociach bogów,Według niego najlepsze wychowanie to służenie muzom(najlepszy wzorzec wychowawczy)Nie popierał tężyzny fizycznej tylko równowagę duchowšPopierał spokojny tryb życia strażnikówWedług Platona jeżeli kto sam doprowadził się do chorób lub konfliktu z prawem to tylko i wyłšcznie jego wina i nei powinien korzystać z pomocy sędziów czy lekarzy.(wyjštek-kiedy zagraża życiu)Państwem powinna rzšdzić elita,która ma swoje zdanie,którego nie da się zmienić.Dziecko powinno być wychowywane przez najlepszš osobę w państwie/Każde wybory potwierdzane przez sędziów.Pieczę nad gimnastykš i i muzykš powinny trzymać osoby odpowiednio wykwalifikowaneChciał zwiększyć liczbę szkół/Był za tym żeby dziewczynki ćwiczyły to samo co chłopcy.Platon(427-347 p.n.e) jeden z największych filozofów starożytnoci (uczeń Sokratesa, założyciel akademii) jest twórcš pierwszego wielkiego i dochowanego do naszych czasów - systemu wychowawczego w pedagogice europejskiej.Platon krytycznie patrzył na sofistów, ze względu na ich poglšdy i z powodu ,że pracę nauczycielskš i naukowš uczynili płatnego zawodu.Protagoras -sšdził, że jeżeli Hipokrates, będzie z nim , stanie się lepszym człowiekiem.Cytat: " Młody człowieku, oto przyszłoć twoja: jeli będziesz ze mnš obcował, to którego dnia będziesz u mnie odejdziesz do domu lepszym ni że przyszedł"Uważał, że jeżeli Hipokrates przyjdzie do niego nie spotkajš go , rzeczy , które na pewno by go spotkały, gdyby poszedł do innego z mędrców . Mówił również, że inni z mędrców dręczš młodych ludzi oraz ,że nie będzie się uczył niczego innego tylko tego co przyszedł się nauczyć. Aby potrafił sobie radzić w obowišzkach domowych i sprawach publicznych.W Atenach uważano, że uczyć i udzielać rad w danej dyscyplinie może jedynie specjalista, osoba posiadajšca wykształcenie w danym kierunku. Dotyczyło to takich dziedzin miedzy innymi jak budownictwo czy np. budowa okrętów. czyli konkretnych fachów, natomiast w sprawach dotyczšcych państwa zabierać głos mógł każdy kto chciał, bez względu na wykształcenie, wykonywany zawód czy pozycję społecznš.Cytat: " Widzę za, że kiedy się zbieramy na zgromadzenie ludowe i miasto ma czego dokonać z zakresu budownictwa, wtedy się posyła po architektów, aby radzili w sprawach budowlanych, a kiedy chodzi o budowę okrętów, po cieli okrętowych. i w innych sprawach tak samo, o których tylko sadza, ze się ich samemu nauczy można i można ich nauczyć drugiego. jeli za kto inny próbuje im rad udzielać, którego oni nie uważajš za fachowca, to choćby był bardzo piękny i bogaty, i znakomitego rody, mimo to go nie słuchajš."Protagoras mówi, że człowiek jako jedyne stworzenie mylšce, zaczšł wierzyć w bóstwa i stawiać im pomniki, ale brakowało mu rozumu do stworzenia państwa. Ludzie wtedy byli mordowani przez dzikie zwierzęta, a gdy zobaczyli, że jak sš w większych grupach te wypadki zdarzajš się rzadziej to zaczęli osadzać się i zakładać państwa, ale nie posiadali umiejętnoci politycznych to szybko te państwa się rozpadły.Cytat:" Starali się więc gromadzić i chronić od zatraty, zakładajšc państwa. A zawsze gdy się skupili, krzywdził jeden drugiego, bo nie mieli jeszcze umiejętnoci politycznej, zaczem się rozsypywali na nowo i ginęli"Wtedy Zeus obserwujšc ród ludzki zaczšł się obawiać, że w końcu on wyginie postanowił dać ludziom poczucie prawa i wstydu.Cytat"Zeus tedy, bojšc się o ród ludzki, żeby nie wyginšł ze szczętem posłał Hermesa, aby ludziom przyprowadził wstyd i poczucie prawa, one miały stanowić ład i porzšdek państwowy, miały ludzi węzłami przyjani powišzać".Zeus nakazał rozdać te umiejętnoci każdemu człowiekowi po równo, bo według niego Cytat; ' nie powstały by państwa, gdyby nie liczni z nich tego dostšpili, podobnie jak innych sztuk. I prawo tam ustanowione ode mnie , żeby takiego, który nie potrafi mieć w sobie wstydu i poczucia prawa, zabijano jak parszywš owcę w państwie"Protagoras pochwalał to ,że do narodu o jaki konkretnych sprawach powoływani sš tylko ludzie, którzy na danym temacie się znajš. Natomiast jeżeli chodzi o sprawy państwa to podoba mu się, że każdy obywatel ma prawo głosu.Cytat:"Kiedy mowa o sprawnoci architektonicznej albo innej jakie rzemielniczej, uważajš, że niewielu ma tedy głos i gdyby wówczas głos zabierał kto stojšcy poza tymi nielicznymi, nie znoszš tego, jak powiadasz , a ja mówię, że słusznie robiš. Kiedy za idš na narady, w których polityczna dzielnoć w grze, a ta się przecież w zupełnoci winna opierać na rozsšdku, którym panujemy nad sobš i na sprawiedliwoci, słusznie wówczas każdego obywatela dopuszczajš do głosu, bo wypada, żeby każdy te włanie cnoty miał w sobie, alboby państwa nie było".Uważa również, że przestępców kara się za to ,że zrobili co złego i trzeba się zemcić, lecz dlatego, żeby nie popełnili tego czynu kolejny raz. Mówi on o tym, że karę wymierza się dlatego, żeby odstraszać przestępców.Cytat:"Kto tak rozumuje, ten rozumnie, że dzielnoć z wychowania płynie".Platon uważał, że rodzice uczš swoje dzieci rzeczy, które nie przydadzš im się w życiu, a które mogš doprowadzić nawet do mierciCytat"A skoro tego wyuczyć można i można to z kim wypracować, oni mimo to, wszystkiego innego synów uczš, uczš ich rzeczy, których nieznajomoć wcale nie grozi karš mierci, a tego, za co ich synom grozi kara mierci i wygnanie"Uznawał, że każdy obywatel powinien w sobie posiadać tzn. dzielnoć obywatelskš. Jeli by jej nie posiadał lub nie chciał się jej nauczyć musi opucić państwo albo zginšć.Platon przedstawia nam klasyczny model wychowania ateńskiego. W przedstawionym wychowaniu robi się wszystko majšc na celu wyrobienie dzielnoci. Dzieci czytajš dzieła wielkich poetów, uczšc się gry na kitarze oraz uprawiajšc gimnastykę, a wszystko po to, żeby obudzić w uczniach szlachetnš ambicję.Był zdania, że ojciec niekoniecznie musiał posiadać zdolnego syna i na odwrót.Cytat:" Gdybymy więc tak również i w sprawie gry na flecie chętnie i hojnie gotowi byli poczuć jeden drugiego, wówczas powiada-sšdzisz , Sokratesie,że raczej by dobrymi flecistami byli synowie dobrych flecistów, czy też synowie licznych? Ja sšdzę, że nie, tylko czyj by się syn trafił najzdolniejszy do gry na flecie, ten by też na sławnego wyrósł flecistę, a czyj bez talentu, ten i bez sławy. I nieraz by dobremu flecicie wypadł syn lich, a nieraz lichemu dobry".Platon wierzył, że dopóki człowiek jest młody jest raczej nadzieja, żeby go wyuczyć. [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • fotocafe.xlx.pl
  •