podroze-banana-edukacja-globalna-153-056f., bliżej przedszkola, pliki do druku

 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->edukacja wieloobszarowaGabriela Lipska-BadotiPodróże bananaCodziennie na naszych stołach goszczą produkty z całego świata.Jednak nie zwracamy uwagi na ich pochodzenie.Na pytanie, skąd się wzięły, odpowiadamy, że z supermarketu.Tymczasem przebywają one tysiące kilometrów…■ Poruszane zagadnienia:●odpowiedzialna konsumpcja;●żywność;●handel.■ Czas trwania:45 minut lub nieco dłużej, w zależności od tego, czy wprowadzona jest sesjadociekań filozoficznych.■ Cele ogólne:●wykorzystanie zmysłów do poznania różnorodności świata;●poznanie warunków produkcji bananów;●przygotowanie dzieci do rozmowy o odpowiedzialnej konsumpcji;●ćwiczenie elementów metody dociekań filozoficznych dla dzieci.■ Cele szczegółowe:●rozwijanie umiejętności narracji;●rozróżnianie rodzajów pytań;●rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego;●rozwijanie pamięci i myślenia;●układanie fabuł historii.■ Środki dydaktyczne:zestaw zdjęć przedstawiających różne etapy produkcji bananów, dużyarkusz papieru, kartki papieru formatu A5, sznurki długości około 1 metra w liczbie odpowia-dającej połowie dzieci obecnych na zajęciach, banan, materiałowa torba.68gotowepomoce dydaktyczne(12 zdjęć o formacie A5)znajdziesz nawww.dopobrania.blizejprzedszkola.pl■ Przebieg:● Torba tajemnic.Przywitaj się z dziećmi i powiedz, że przyniosłaś coś w torbie tajemnic nazajęcia. Uczestnicy zabawy mają dziesięć pytań, by odgadnąć, co masz w torbie. Zachęć dziecido zadawania pytań dotyczących tajemniczego przedmiotu. Wyjmij z torby banana i połóż gona dużym arkuszu papieru. Zapytaj:Co to jest?Poproś dzieci, by opowiedziały wszystko, cowiedzą o bananach. Zapisuj odpowiedzi na arkuszu papieru.nr 6.153czerwiec 2014edukacja wieloobszarowa● Wszystko o bananie.Następnie zapytaj dzieci, czego jeszcze chciałyby się dowie-dzieć o bananie. Zapisuj pytania dzieci na kartkach papieru formatu A5, a następniepoproś je, by pogrupowały pytania na takie, które:•wydają się łatwe – bez problemu można na nie odpowiedzieć;•wydają się trudne – odpowiedź na nie można znaleźć np. w encyklopedii, w in-ternecie lub trzeba zapytać eksperta;•wydają się nie mieć odpowiedzi.Pogrupuj kartki zgodnie z sugestiami dzieci. Następnie powiedz dzieciom, żety najbardziej lubisz te pytania, które wydają się nie mieć odpowiedzi, bo wtedymożna prowadzić długie i ciekawe rozmowy na ten temat. Następnie zapytaj dzieci,jakie pytania lubią najbardziej zadawać i dlaczego.Sesja dociekań filozoficznych.● Zabawa ze sznurkami.Przygotuj pocięte sznurki o długości 1 metra. Trzymaj jepośrodku dłoni tak, by oba końce luźno zwisały z obu stron. Poproś dzieci, bydelikatnie złapały końce sznurków i nie puszczały ich. Kiedy wszystkie dzieci trzy-mają sznurki, puść je. W ten sposób dzieci dobiorą się w pary. Poproś je, by usiadływ kręgu. Jeśli jedno z pytań zadanych przez dzieci dotyczyło pochodzenia i pro-dukcji bananów, rozdaj parom po jednym zdjęciu.● Co widzisz na zdjęciu?Poproś dzieci, by uważnie przyjrzały się zdjęciom, a na-stępnie opisały, co na nich widzą. Następnie zaproś uczestników, by ustawili sięw linii, trzymając zdjęcia w taki sposób, by stworzyły jedną historię. Jeśli dziecimają duże trudności, wesprzyj je, zadając pytania o treść zdjęć, które pomogą imustalić właściwą sekwencję. Kiedy zdjęcia będą już prawidłowo ułożone, poprośdzieci, by opowiedziały, co przedstawiają fotografie. Na koniec pokaż dzieciommapę świata i wskaż, w których rejonach banany są uprawiane. Określcie, czy toblisko, czy daleko od Polski – jak długą drogę muszą przebyć banany, zanim trafiądo naszych sklepów. Sprawdźcie, czy udało wam się odpowiedzieć na pytania,które dzieci wymyśliły na początku zajęć. Zachęć dzieci do zrobienia miniprojektuplastycznego o bananach.▪Opracowano na podstawie materiałów organizacji Oxfam pt Go BananasMAGabriela Lipska-Badoti– ekspertka edukacji globalnej. Absolwentka Uniwersytec-kiego Kolegium Nauczycieli Języka Angielskiego, Amerykanistyki oraz Stosunków Mię-dzykulturowych na UW. Od lat pracuje w środowisku organizacji pozarządowych w Pol-sce i zagranicą jako koordynatorka projektów edukacyjnych, trenerka, autorka publikacji.Scenariusz opracowano na podstawie materiałów opracowanych w ramach międzynarodowe-go projektu edukacji globalnej „Zrozum świat – przedszkola”. Projekt finansowany przez Komi-sję Europejską oraz Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP w 2013 r. jest realizowany w Polsceprzez Instytut Globalnej Odpowiedzialności.Poprzez projekt „Zrozum świat – przedszkola” chcemy wspierać dzieci w wieku przedszkolnymi wczesnoszkolnym w poznawaniu siebie i świata. Uczymy, by rozumiały, że są częścią czegoświększego niż ich własna rodzina czy grupa rówieśnicza oraz by czuły, że to od nich zależy, jaknasz świat będzie wyglądał w przyszłości. Zależy nam na tym, by od najmłodszych lat dziecibudowały poczucie własnej wartości, tak istotne dla postaw tolerancji i otwartości w później-szym życiu, interesowały się innymi kulturami, były świadome wpływu, jaki mamy na środowiskonaturalne i znały losy ludzi w różnych zakątkach globu.Instytut Globalnej Odpowiedzialności (IGO) to organizacja pozarządowa od lat zajmującasię szerzeniem rzetelnej wiedzy na temat krajów Globalnego Południa oraz mechanizmówprzyczyniających się do powstawania nierówności i ubóstwa na świecie. IGO pracuje z wyko-rzystaniem metod dociekań filozoficznych dla dzieci, wspólnego myślenia oraz pedagogikąprzeżyć. IGO działa od siedmiu lat, prowadząc projekty edukacji globalnej. Współpracujemyz wydziałami pedagogicznymi UW, Uniwersytetu Dolnośląskiego, ORE oraz organizacjami po-zarządowymi w krajach globalnego Południa. Realizujemy projekty finansowane z MSZ, MENi Komisji Europejskiej.nr 6.153czerwiec 2014REKL A69 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • fotocafe.xlx.pl
  •