pom ocali ycie bezbronnemu, aborcja i antykoncepcja

 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
!"#$%
I życzę, i modlę się o to stale,
ażeby rodzina polska dawała życie,
żeby była wierna
świętemu prawu życia.
Jan Paweł II (Nowy Targ,
8 czerwca 1979)
Człowiekiem
jest również nie narodzone dziecko: co wię-
cej, Chrystus w sposób uprzywilejowany utożsamia się z „naj-
mniejszymi” (por. Mt 25, 40); jak więc można nie widzieć szcze-
gólnej Jego obecności w istocie jeszcze nie narodzonej, spośród
wszystkich istot prawdziwie najmniejszej, najsłabszej, pozbawio-
nej jakiegokolwiek środka obrony, nawet głosu, która nie może
protestować przeciw ciosom godzącym w jej najbardziej podsta-
wowe prawa.
Jan Paweł II (Rzym, 26 stycznia 1980)
I my znajdujemy się dziś w samym centrum dramatycznej walki
między „kulturą śmierci” i „kulturą życia”. Ale blask Krzyża nie
zostaje przesłonięty przez ten mrok – przeciwnie, na jego tle
Krzyż jaśnieje jeszcze mocniej i wyraźniej, jawi się jako centrum,
sens i cel całej historii i każdego ludzkiego życia.
Jan Paweł II (Evangelium vitae)
Życie ludzkie
jest święte i nienaruszalne w każdej chwili
jego istnienia, także w fazie początkowej, która poprzedza naro-
dziny. Człowiek już w łonie matki należy do Boga, bo Ten, który
wszystko przenika i zna, tworzy go i kształtuje swoimi rękoma,
widzi go, gdy jest jeszcze małym, bezkształtnym embrionem,
i potrafi w nim dostrzec dorosłego człowieka, którym stanie się
on w przyszłości i którego dni są już policzone, a powołanie już
zapisane w księdze żywota.
2
Jan Paweł II (Evangelium vitae)
Z jasnogórskich
ślubów narodu polskiego
„... Święta Boża Rodzicielko i Matko Dobrej Rady! Przyrzeka-
my Ci z oczyma utkwionymi w Żłóbek Betlejemski, że odtąd
wszyscy staniemy na straży budzącego się życia.
Walczyć będziemy w obronie każdego dziecięcia i każdej ko-
łyski, równie mężnie jak ojcowie nasi walczyli o byt i wolność Na-
rodu, płacąc krwią własną.
Gotowi jesteśmy raczej śmierć ponieść, aniżeli śmierć zadać
bezbronnym.
Dar życia uważać będziemy za największą łaskę Ojca Wszel-
kiego Życia i za najcenniejszy skarb Narodu...”
(28 sierpnia 1956)
Uroczystość Zwiastowania Pańskiego – 25 marca – decyzją
Episkopatu Polski ustanowiono Dniem Świętości Życia.
Włącz się modlitwą, apostolstwem i ofiarą w dzieło obrony życia!
3
9 pierwszych miesięcy życia dziecka
Pierwszy
miesiąc
Dziecko rozpoczyna życie jako pojedyncza komórka o średni-
cy około 0,1 mm. Po połączeniu materiału genetycznego ojca
i matki zostają zdeterminowane m.in. płeć, kolor oczu, włosów,
skóry, rysy twarzy, budowa ciała, tendencja do wysokiego lub ni-
skiego wzrostu.
W trzecim tygodniu dziecko osiąga wzrost około 2,5 mm.
Serce zaczyna bić 21. dnia od poczęcia. Krew krąży w nie-
skomplikowanym zamkniętym układzie naczyń, oddzielnym od
krążenia matki.
W czwartym tygodniu dziecko mierzy już ponad pół centyme-
tra. Ma główkę, tułów i zawiązki górnych kończyn. Istnieją już
pierwotne nerki, wątroba, przewód pokarmowy, naczynia krwio-
nośne i serce.
Drugi
miesiąc
Jest to okres bardzo intensywnego rozwoju dziecka, np. co
minutę przybywa mu kilka tysięcy nowych komórek nerwowych.
W 41. dniu pojawiają się pierwsze odruchy nerwowe oraz ruchy
kształtujących się rączek i nóżek. Praca mózgu jest już tak inten-
sywna, że w szóstym tygodniu od poczęcia potrafimy zarejestro-
wać fale elektromagnetyczne wysyłane przez mózg tego maleń-
kiego człowieka. Wykształcają się usta, a okolica warg staje się
wrażliwa na dotyk, a jej podrażnienie powoduje obrót ciała.
Dziecko ma ukształtowane wszystkie podstawowe narządy, któ-
re spełniają swoje funkcje, np. serce bije rytmicznie 40–80 razy
na minutę, żołądek wydziela soki trawienne, nerki usuwają kwas
moczowy z krwi, kształtuje się układ kostny dziecka.
Pod koniec drugiego miesiąca życia dziecko osiąga wzrost
około 2 cm i wagę około 2–3 gramów.
Trzeci
miesiąc
Dziecko nadal rozwija się bardzo intensywnie. Wszystkie za-
sadnicze części mózgu są już ukształtowane. Co sekundę przy-
bywa kilka tysięcy nowych komórek nerwowych. Stopniowo całe
ciało nabiera wrażliwości na dotyk. Wielokrotnie wzrasta liczba
połączeń nerwowo-mięśniowych.
Dziecko ćwiczy swoje ruchy, poruszając się w macicy. Wystę-
puje już odruch ziewania, przeciągania. Dziecko zaczyna ćwiczyć
mięśnie potrzebne mu po urodzeniu do oddychania, pobierania
pokarmu i wydawania głosu, nabierając i wypierając z płuc wody
płodowe – czasem połyka je. Podciąga górną wargę, co jest
wstępem ćwiczenia ssania. Jest ciągle w ruchu, „tańczy” w ma-
cicy, unosi się i opada, podskakuje, przeciąga się, kołysze biodra-
4
mi, zgina kończyny, robi miny mięśniami twarzy, porusza gałkami
ocznymi, zaciska pięści, marszczy brwi. Jego skóra pokrywa się
meszkiem, pojawiają się zawiązki paznokci i zębów mlecznych,
szpik kostny zaczyna produkować krwinki, woreczek żółciowy –
żółć, trzustka – insulinę, przysadka – hormon wzrostu. Życie
dziecka zależy jednak od łożyska, swoistego laboratorium, które
spełnia rolę układu oddechowego, pokarmowego, hormonalnego.
Pod koniec trzeciego miesiąca dziecko wykazuje w swym za-
chowaniu cechy indywidualne i tak np. mięśnie twarzy przyjmują
układ zgodny z odziedziczonymi cechami. Wzrost tego maleńkie-
go człowieka wynosi około 9 cm, a waga około 30 g.
Czwarty
miesiąc
Jest to nadal okres gwałtownych zmian. Wzrost dziecka do-
chodzi do około 25 cm, a ciężar do 20 dkg. Doskonalą swoje
funkcje narządy wewnętrzne, np. serce przepompowuje dziennie
30 litrów krwi w tempie dwukrotnie szybszym od rytmu serca
matki, tj. 120–160 uderzeń na minutę, organizm syntetyzuje biał-
ka, wydziela hormony.
Jeśli dziecko jest dziewczynką, w jej jajnikach zostają utwo-
rzone wszystkie komórki jajowe, z których niektóre kiedyś doj-
rzeją, dając życie następnym pokoleniom.
W mózgu tworzą się bruzdy i zwoje, przez co powiększa się jego
powierzchnia oraz wzrasta dynamicznie sieć połączeń między ko-
mórkami nerwowymi w całym ciele. Dziecko jest bardzo aktywne,
wykonuje około 20 tysięcy różnych ruchów w ciągu dnia. Stają się
one płynne i pełne wdzięku. Maluch reaguje już na smak i zapach
wód płodowych, jest wrażliwy na dotyk i zmianę ciśnienia w prze-
strzeni, w której jest zanurzony, np. wskutek ucisku na brzuch mat-
ki „kopie” i skręca się. Wody płodowe, w których dziecko jest zanu-
rzone, łagodzą wstrząsy i, zgodnie z prawem Archimedesa, „znoszą”
ciężar jego ciała, co pozwala maleństwu swobodnie baraszkować.
W czwartym miesiącu zaczynają rosnąć włosy dziecka.
Piąty miesiąc
Dziecko osiąga w tym miesiącu 30 cm wzrostu i 40 dkg wagi.
Rosną mu włosy, brwi i rzęsy oraz paznokcie. Tony bicia jego ser-
ca można wysłuchać już uchem, bez słuchawki lekarskiej. Matka
odczuwa „pierwsze ruchy” dziecka – delikatne muśnięcia, jakby
skrzydłem motyla, lub „puszczanie bąbelków”. Dziecko czasem
śpi głęboko, drzemie, czasem czuwa spokojne lub też jest bardzo
ruchliwe, np. przeciąga się, obraca, kopie, ma czkawkę. Jego ru-
chliwość zależy od odziedziczonego temperamentu oraz trybu ży-
cia matki, np. zwykle rozpoczyna harce, gdy matka odpoczywa,
a ogranicza ruchy, gdy matka jest aktywna.
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • fotocafe.xlx.pl
  •