plugin-SP6 plany wynikowe, Katecheza, plany wynikowe WAM

 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
PLANY WYNIKOWE
W ZAKRESIE VI KLASY SZKOŁY PODSTAWOWEJ
OPRACOWANE NA PODSTAWIE MATERIAŁÓW KATECHETYCZNYCH:
Przemienieni przez Boga
Z SERII
DROGI PRZYMIERZA
Plany wynikowe zostały skonstruowane z uwzględnieniem zakresu programowego VI klasy szkoły podstawowej. Na pod-
stawie programu dokonano analizy materiału i opracowano propozycję wymagań. Zwrócono uwagę na charakter syntetyczny
wymagań. Przedstawiona propozycja wymagań w postaci tabelarycznej pozwala wstępnie ocenić hierarchię wymagań ze względu
na cele i materiał.
Wyjaśnienia układu i treści tabeli:
1. Temat lekcji; pierwszy wpisywany do dziennika lekcyjnego, drugi do zeszytu ucznia.
2. Wymagania podstawowe obejmują wiadomości i umiejętności stosunkowo łatwe do opanowania, najpewniejsze nauko-
wo, całkowicie niezbędne w dalszej nauce, bezpośrednio użyteczne.
3. Taksonomia celów nauczania (B. Niemierko, K. Ciżkowicz, J. Ochenduszko) poprzez zastosowanie czasowników opera-
cyjnych z wyszczególnieniem poziomów:
– wiadomości: zapamiętane (oznaczone literką A) i zrozumiane (oznaczone literką B);
– umiejętności: stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych (oznaczone literką C) oraz stosowanie wiadomości w sy-
tuacjach problemowych (oznaczone literką D).
Informacje kolumny 3 odnoszą się do wymagań podstawowych.
4. Wymagania rozszerzone obejmują wiadomości i umiejętności umiarkowanie trudne do opanowania, w pewnym stopniu
hipotetyczne, przydatne, bezpośrednio użyteczne oraz dopełniające; trudne do opanowania, twórcze, wyspecjalizowane,
z dala od bezpośredniej użyteczności.
5. Taksonomia celów nauczania (B. Niemierko, K. Ciżkowicz, J. Ochenduszko) poprzez zastosowanie czasowników opera-
cyjnych z wyszczególnieniem poziomów:
– wiadomości: zapamiętane (oznaczone literką A) i zrozumiane (oznaczone literką B);
– umiejętności: stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych (oznaczone literką C) i stosowanie wiadomości w sytuacjach
problemowych (oznaczone literką D).
Informacje kolumny 5 odnoszą się do wymagań rozszerzonych.
SEMESTR I
I. Świadkowie Chrystusa
1. Temat
2. Wymagania podstawowe
3.
4. Wymagania rozszerzone
5.
1. Formowanie postawy jednomyślności
z Jezusem.
(Myślimy jak Chrystus).
– definiuje, czym jest lęk;
– potrafi podać zasady życia wspólnoty
uczniów Chrystusa.
A
– uzasadnia, dlaczego wiara jest zasadniczą
cechą relacji pomiędzy uczniami Jezusa;
– wyjaśnia, jakie wskazania Jezusa
powinniśmy realizować, by nasze relacje
były wolne od lęków;
D
C
B
2. Poznawanie uwarunkowań działania
na wzór Jezusa.
(Działamy jak Chrystus).
– opowiada tekst Dz 1, 8-11;
– wie, jakie jest pragnienie Jezusa.
B
D
– stara się łączyć własne pragnienia
z tęsknotami Jezusa;
– odkrywa pragnienia Jezusa i porównuje je ze
swoimi.
C
A
3. Kształtowanie postawy ufności na
wzór Jezusa.
(Ufamy jak Chrystus).
– wyjaśnia pojęcie
nadziei chrześcijańskiej
;
– charakteryzuje sposoby życia nadzieją.
A
C
– określa, jaką postawę wobec zagrożeń proponu
człowiekowi Jezus;
– wyjaśnia, czym charakteryzuje się
postępowanie ludzi, którzy mają nadzieję.
B
D
4. Motywowanie do powierzenia siebie
Bogu.
(Chrystusowi powierzamy siebie).
– określa sposoby odnoszenia się do Boga na
wzór Jezusa;
– przygotowuje osobiste ofiarowanie się Bogu.
A
C
– wyjaśnia, co to znaczy być posłusznym
Bogu;
– dowodzi, że posłuszeństwo Bogu wyraża się
w tym, by myśleć, działać i ufać jak Jezus.
B
D
II. Duch Święty daje nowe życie
5. Poznawanie darów Pięćdziesiątnicy.
(Dar Zmartwychwstałego).
– charakteryzuje wydarzenie Zesłania Ducha
Świętego;
– wyznaje wiarę w Boga.
A
C
– wie, na co oczekują uczniowie Jezusa po
Jego wniebowstąpieniu;
– dowodzi, że w naszym życiu nieustannie
dokonuje się Pięćdziesiątnica.
B
D
6. Wspieranie współdziałania z Duchem
Świętym.
(Dawca nowego życia).
– objaśnia pojęcie daru;
– ma świadomość odpowiedzialności za
miłość Boga wyrażoną w darze Ducha
Świętego.
A
– określa, czym obdarowuje nas Bóg, byśmy
mogli żyć jako Jego dzieci;
– tłumaczy, co jest powodem Zesłania Ducha
Świętego.
B
C
D
7. Wspomaganie współpracy z Duchem
Świętym w Kościele.
(Twórca Kościoła).
– wie, dlaczego Bóg zbawia nas za
pośrednictwem Kościoła;
– wykazuje, że Duch Święty jest twórcą
Kościoła.
B
– objaśnia, że Kościół jest darem Ducha
Świętego;
– wyjaśnia, dlaczego wierzymy w Kościół.
A
C
D
8. Ukazanie Ducha Świętego jako
Nauczyciela Kościoła.
(Nauczyciel Kościoła).
– wylicza znaki obecności i działania Ducha
Świętego;
– objaśnia, na czym polega trwanie w nauce
apostołów i we wspólnocie.
A
– opisuje działalność Ducha Świętego podczas
łamania chleba i modlitwy;
– wykazuje, że Duch Święty uczy nas, jak
dostrzegać Jezusa w naszym codziennym
życiu;
B
C
D
9. Poznawanie życia i działalności
świętego Piotra.
(Święty Piotr – umocniony Duchem
Świętym).
– charakteryzuje postać świętego Piotra;
– określa rolę, jaką odegrało w życiu Piotra
spotkanie z Jezusem.
A
– wyjaśnia, jak przykład świętego Piotra
pomaga nam odczytywać nasze mocne strony;
– opisuje zadania świętego Piotra i jego
następców w Kościele.
D
C
B
10. Zapoznanie z życiem i działalnością
świętego Pawła.
(Święty Paweł – oświecony przez
Ducha Świętego).
– wyjaśnia, co zmieniło życie świętego Pawła;
– opisuje, jaką rolę odegrało życiu świętego
Pawła spotkanie z Jezusem.
A
– określa, czego Duch Święty uczy nas
w świadectwie wiary świętego Pawła;
– ukazuje rolę Ducha Świętego i pomoc ze
strony uczniów Chrystusa w życiu świętego
Pawła.
B
C
D
11. Ukazanie jedności z Duchem
Świętym na przykładzie Maryi.
(Maryja – napełniona Duchem
Świętym).
– przedstawia, dlaczego ochrzczeni otaczają
Maryję taką czcią;
– tłumaczy, dlaczego Maryja jest dla uczniów
Jezusa wzorem do naśladowania;
B
– uzasadnia, dlaczego Maryja jest Matką
Kościoła;
– przytacza przykłady działania Ducha
Świętego w życiu Maryi.
C
D
A
12. Rozpoznawanie działania Ducha
Świętego w Eucharystii.
(Działający w Eucharystii).
– wylicza części Mszy Świętej i przedstawia
ich zasadnicze treści;
– opowiada, co dzieje się podczas Eucharystii.
A
C
– uzasadnia, dlaczego Eucharystia jest
wyrazem wiary uczniów Jezusa w obecność
i działanie pośród nich Ducha Świętego;
– prowadzi refleksję nad osobistym
uczestnictwem we Mszy świętej.
D
B
III. Źródło nowego życia
13. Formowanie świadomości
chrzcielnej.
(Jestem dzieckiem Bożym).
– wyjaśnia, kim Duch Święty czyni nas
w sakramencie chrztu;
– wyjaśnia co znaczy, że w chrzcie świętym
otrzymujemy nowe życie.
A
– opisuje, jaki związek ma sakrament chrztu
z sakramentem pokuty;
– uzasadnia, dlaczego chrzest posiada dla
chrześcijan decydujące znaczenie.
B
C
D
14. Umacnianie świadomej
przynależności do Kościoła.
(Włączony we wspólnotę Kościoła).
– wylicza prawa i obowiązki wynikające
z chrztu świętego;
– wyjaśnia, co to znaczy być włączonym we
wspólnotę Kościoła.
– charakteryzuje prawa wynikające z chrztu;
– dowodzi konieczności podjęcia
odpowiedzialności wynikającej z chrztu.
B
A
C
D
15. Dostrzeganie wagi przekazu wiary
w rodzinie.
(W rodzinie wzrastam w wierze).
– określa znaczenie rodziny w życiu dziecka;
– wylicza, jakie są zadania rodziny
chrześcijańskiej względem ochrzczonych
dzieci.
C
– objaśnia, w jaki sposób ochrzczeni stają się
dla innych nauczycielami wiary;
– uzasadnia, dlaczego pierwsze nauczanie
wiary odbywa się w rodzinie.
B
A
D
16. Motywowanie do realizacji zadań
wynikających z chrztu świętego.
(Postępuję jak chrześcijanin).
– określa, jakie zadania otrzymał chrześcijanin
na chrzcie świętym;
– uzasadnia, dlaczego chrzest domaga się
nieustannej przemiany serca.
– dowodzi, że ochrzczony jest zobowiązany do
udzielania pomocy innym w uwierzeniu
w Jezusa;
– czuje się odpowiedzialny za realizację zadań
płynących z chrztu.
B
C
D
A
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • fotocafe.xlx.pl
  •