pomoc dziecku wczesna interwencja, szkoła-programy, Wczesna interwencja

 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Zał
cznik nr 1
Standard interdyscyplinarnej placówki udzielaj
cej
wczesnej, wielospecjalistycznej, kompleksowej pomocy dla dzieci
zagro
onych niepełnosprawno
ci
lub niepełnosprawnych w wieku 0-7 lat*
1
I.
Model opieki w placówkach udzielaj
cych wczesnej, wielospecjalistycznej,
kompleksowej pomocy dzieciom niepełnosprawnym w wieku 0-7 lat:
1.
Skierowania:
· Dzieci przyjmowane s
na podstawie skierowania od lekarza podstawowej
opieki zdrowotnej lub specjalisty lub/i opinii wydanej przez zespół orzekaj
cy
publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, lub/i orzeczenia
o niepełnosprawno
ci.
· Placówk
udzielaj
c
wiadczenia wybieraj
rodzice (opiekunowie)
niepełnosprawnego dziecka spo
ród placówek akredytowanych, to jest
figuruj
cych w rejestrze starosty (wojewody).
2.
Diagnoza:
· Ka
de dziecko, przyjmowane w placówce po raz pierwszy konsultowane jest
przez zespół specjalistów tj.
- lekarza odpowiedniej specjalno
ci np. neurologa, lub/i psychiatr
, lub/i
lekarza specjalist
rehabilitacji lub/i konsultanta-pediatr
, lub/i konsultanta-
ortoped
, lub/i audiologa, lub/i okulist
,
- psychologa,
- fizjoterapeut
,
- logoped
.
Wizyta u ka
dego ze specjalistów w czasie, której przeprowadzany jest
wywiad, obserwacja kliniczna, badania specjalistyczne skutkuje diagnoz
wst
pn
tzn. diagnoz
lekarsk
, psychologiczn
, logopedyczn
i ocen
stanu
ruchowego oraz wdro
eniem odpowiedniego typu terapii.
· W uzasadnionych przypadkach proces diagnostyczny wymaga dłu
szej
obserwacji i wykonania szeregu bada
. Wówczas niezb
dna jest seria wizyt
zmierzaj
cych do postawienia pełnej diagnozy.
· Kolejne wizyty konsultacyjno-kontrolne odbywaj
si
tylko u tych
specjalistów, których pomocy wymaga dane dziecko. Najcz
ciej jednak s
to
wizyty u wszystkich wymienionych specjalistów (ze wzgl
du na specyfik
problemów rozwojowych dzieci niepełnosprawnych)
· Cz
stotliwo
wizyt konsultacyjno-kontrolnych zale
y od specyfiki problemów
rozwojowych dziecka oraz przebiegu terapii. Dziecko zgłasza si
najcz
ciej
2 razy w miesi
cu, najrzadziej 1 raz na trzy miesi
ce do ka
dego z
wymienionych specjalistów.
1
Dla dzieci z uszkodzonym narz
dem słuchu opracowano aneks do poni
szego standardu
1
 3.
Terapia, rehabilitacja, edukacja dzieci:
· Zarówno z dzie
mi jak ich rodzicami przeprowadzana jest terapia wg
indywidualnie opracowanego programu, uwzgl
dniaj
cego wszystkie
problemy rozwojowe dziecka.
· Terapia dziecka mo
e by
prowadzona indywidualnie, w diadzie rodzic-
dziecko lub/i w małych (4-8 os.) grupach. Ze wzgl
du na gł
boko
zaburze
(cz
sto ze sprz
eniami) wyst
puj
cych u naszych podopiecznych, taka
liczebno
grup jest optymalna. Wskazane jest, aby mała grupa była
prowadzona przez 2 terapeutów. Ze wzgl
du na specjalne potrzeby dziecka
niepełnosprawnego, preferowany jest model terapii indywidualnej (1x1).
· W placówce prowadzone s

ne rodzaje i typy terapii m.in.:
- psychologiczna,
- pedagogiczna,
- logopedyczna,
- surdologopedyczna,
- kinezyterapia,
- fizykoterapia,
- terapia widzenia,
- muzykoterapia (w tym logorytmika),
- terapia integracji sensorycznej,
- terapia zaj
ciowa,
- socjoterapia,
- inne,
- oraz ró
ne formy wspierania rodzin.
· Najcz
ciej terapia odbywa si
5 x w tygodniu, najrzadziej 1 x w tygodniu.
· Wykorzystuje si

ne metody i zró
nicowane techniki dobieraj
c je
indywidualnie do potrzeb psychofizycznych pacjenta. Czas trwania terapii, jak
i cz
stotliwo
jej stosowania s
zró
nicowane, dostosowane do stanu
mo
liwo
ci i potrzeb dziecka.
· W placówkach dla dzieci z niepełnosprawno
ci
mog
by
równie
oddziały
dziennego pobytu – wówczas pacjent uczestniczy w programie
terapeutycznym codziennie 4-6 godzin.
4.
Wspieranie rodzin:
· Wszyscy rodzice i opiekunowie otrzymuj
w ramach poradni szczegółowy
instrukta
dotycz
cy:
- stymulacji rozwoju dziecka,
- prawidłowej piel
gnacji,
- rozwi
zywania problemów wychowawczych.
· Prowadzenie instrukta
u ma najcz
ciej charakter warsztatowy, zakłada
aktywny udział rodziców w sytuacjach modelowych.
· We wskazanych przypadkach stosowane s

ne formy wspierania rodzin –
w zale
no
ci od indywidualnych potrzeb rodziny – psychoedukacja, terapia
psychologiczna indywidualna, mał
e
ska, rodzinna, grupowa i terapia
interakcji rodzic-dziecko, treningi umiej
tno
ci wychowawczych.
· Współpraca profesjonalistów z rodzicami jest podstawowym warunkiem
prawidłowego przebiegu terapii, a wspieranie psychologiczne rodziców
2
wpływa na rozumienie przez nich potrzeb dziecka niepełnosprawnego i ich
realizacj
.
5.
Zespołowy model pracy:
· Dzi
ki codziennej współpracy zespołu ró
nych specjalistów post
powanie
diagnostyczno-terapeutyczno-rehabilitacyjne realizowane w odniesieniu do
danego dziecka jest zintegrowane. Ka
dego dnia odbywa si
omówienie
problematyki zwi
zanej z rozwojem dzieci zarówno tych diagnozowanych po
raz pierwszy jak i uczestnicz
cych w programie terapeutycznym.
W omawianiu bior
udział specjali
ci ró
nych dziedzin. Skutkuje to
interdyscyplinarn
diagnoz
obejmuj
c
wszystkie aspekty rozwoju dziecka
oraz wdro
eniem wielospecjalistycznego, kompleksowego post
powania
terapeutycznego dostosowanego do indywidualnych potrzeb. Pozwala równie
na szybkie weryfikowanie diagnozy lub/i modyfikowanie metod terapii.
6.
Miejsce udzielania
wiadcze
:
wiadczenia mog
by
realizowane w pełnym zakresie na terenie placówki
spełniaj
cej wszystkie wymagania okre
lone standardem oraz cz
ciowo
(elementy programu terapeutycznego), na jej zlecenie, na terenie innej placówki
(np. przedszkole, poradnie psychologiczno-pedagogiczne) i w domu rodzinnym
dziecka.
7.
Wykaz procedur i bada
diagnostycznych realizowanych w placówkach
udzielaj
cych wczesnej, wielospecjalistycznej, kompleksowej pomocy (wg ICD-9)
zgodnych z profilem
wiadczonych usług, w szczególno
ci:
3
Badanie i porada lekarska /89.0/- obejmuje diagnostyk
psychiatryczn
lub/i neurologiczn
lub/i w zakresie rehabilitacji narz
dów ruchu lub/i
okulistyczn
, lub/i audiologiczn
oraz konsultacje pediatryczne, badanie i porad
psychologiczn
/89.04, 94.0/, badanie i porad
logopedyczn
/89.04/,
badanie i porad
w zakresie kinezyterapii psychomotorycznej /89.04/, psychoterapia (formy grupowe /94.4/ i indywidualne /94.3/, terapia rodzin /94.42,
94.44, 93.82/ - obejmuje równie
psychoedukacj
, socjoterapia /94.44, 94.33, 93.89/, kinezyterapia /93.1/, fizykoterapia /93.2/, rehabilitacja mowy
/93.7/, terapia edukacyjna /93.82/, terapia zaj
ciowa /93.83/, terapia przez zabaw
/93.81/, terapia muzyczna /93.84/, terapia behawioralna, interwencje
socjalne /93.89/, prowadzenie dokumentacji, opracowywanie programów terapeutycznych
Dost
pne
wiadczenia
Pracownicy realizuj
cy
Przeci
tny czas realizacji (w min.)
wiadczenia wst
pne:
Badanie lekarskie (89.0)*
90-120
60
60
60
psychiatra
neurolog
lekarz rehabilitacji medycznej
lub/i lekarze innych specjalno
ci:
audiolog, okulista, ortopeda-konsultant
Badanie psychologiczne (89.04, 94.0)
psycholog
90-120
90-120
60
60
Diagnostyczna sesja rodziny (94.49; 94.09)
psycholog
Badanie i porada logopedy (89.04)
logopeda
Badanie i porada w zakresie kinezyterapii
psychomotorycznej (89.04)
mgr fizjoterapii, mgr pedagogiki specjalnej lub
psycholog – z odpowiednim przygotowaniem
wiadczenia wielokrotne
*
:
Badanie lekarskie (89.0)*
psychiatra
45
neurolog
lekarz rehabilitacji medycznej
pediatra – konsultant
lub/i audiolog – konsultant,
lub/i okulista – konsultant,
lub/i ortopeda - konsultant
30-45
45
30
30
30
30
Badanie i porada psychologiczna (89.4,94.0)
psycholog
60
Badanie i porada logopedy (89.04)
logopeda
45
45-60
Badanie i porada w zakresie kinezyterapii
psychomotorycznej (89.04)
mgr fizjoterapii, psycholog lub mgr pedagogiki
specjalnej z odpowiednim przygotowaniem
Psychoterapia indywidualna (94.3)
w tym psychoterapia w formie zabawy (94.36),
psycholog z odpowiednim przygotowaniem
45-60
terapia behawioralna (94.33)
terapeuta z odpowiednim przygotowaniem
45-60
psychoterapia grupowa (94.4)
psycholog z odpowiednim przygotowaniem
60-90
terapia rodzin (94.42)
psychoterapeuta z odpowiednim certyfikatem
90-120
psychoedukacja rodzin (93.82)
terapeuta z odpowiednim przygotowaniem
60-90
treningi behawioralne (treningi kompetencji,
umiej
tno
ci wychowawczych (94.33)
terapeuta z odpowiednim przygotowaniem
60
socjoterapia (94.44, 94.33, 93.89)
terapeuta z odpowiednim przygotowaniem
(psycholog, pedagog)
60-90
Terapia zaj
ciowa (93.83)
terapeuta z odpowiednim przygotowaniem
30-60
4
Terapia edukacyjna (93.82)
terapeuta z odpowiednim przygotowaniem
(pedagog, psycholog)
30-60
Terapia przez zabaw
(93.81)
terapeuta z odpowiednim przygotowaniem
(pedagog, psycholog)
30-60
Terapia muzyczna (93.84)
terapeuta z odpowiednim przygotowaniem
45-60
Rehabilitacja mowy (93.7, 93,8)
logopeda z odpowiednim przygotowaniem
30-60
Kinezyterapia (93.1)
mgr fizjoterapii, technik fizjoterapii
30-60
Fizykoterapia (93.2)
mgr fizjoterapii, technik fizjoterapii
dostosowany do rodzajów zabiegów,
r. 20 min.
dostosowany do indywidualnych potrzeb
Wywiady i interwencje socjalne (93.89)
pracownik socjalny
wiadczenia okresowe:
90
Wizyty domowe (94.49)
wg. potrzeb
Dost
p do:
Bada
laboratoryjnych: diagnostycznych i
kontrolnych
Niezb
dnych konsultacji specjalistycznych
* w zale
no
ci od potrzeb dziecka
8.
Kwalifikacje personelu udzielaj
cego
wiadcze
w zakresie diagnozy,
rehabilitacji, terapii i edukacji dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego w
wieku od 0 do wieku rozpocz
cia edukacji szkolnej:
Stanowisko
Kwalifikacje
Lekarz
psychiatra dzieci
cy
neurolog dzieci
cy
lekarz rehabilitacji medycznej
pediatra – konsultant
lub/i audiolog, okulista
Psycholog
psycholog z odpowiednim przygotowaniem
2
do pracy z małym (0-6) dzieckiem
niepełnosprawnym, wskazana specjalizacja z psychologii klinicznej i przygotowanie do pracy
z rodzin
.
Psychoterapeuta
certyfikat psychoterapeuty
Terapeuta
dyplom odpowiedniej uczelni – magister pedagogiki specjalnej lub magister psychologii z
odpowiednim przygotowaniem
2
do pracy z małym (0-6) dzieckiem niepełnosprawnym. W
przypadku licencjatu z pedagogiki specjalnej wskazane uzupełnieniem kwalifikacji na studiach
magisterskich.
dyplom uko
czenia odpowiedniego studium, uczelni, oraz przygotowanie
2
do pracy z małym
(0-6) dzieckiem niepełnosprawnym
Instruktor terapii zaj
ciowej
2
Poprzez odpowiednie przygotowanie do pracy z małym (0-6) dzieckiem niepełnosprawnym rozumie si
do
wiadczenia zawodowe lub odbycie sta
u w specjalistycznej placówce. Wskazane jest uko
czenie kursów
podnosz
cych kwalifikacje w pracy z dzie
mi niepełnosprawnymi.
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • fotocafe.xlx.pl
  •